Quizz My Ass

Producerad av Stephan Rothe, Rob van DooM, Gerhard Kremer

Länkar:
metal-quiz.de

Ett dataspel damp plötsligt ned i vår brevlåda sådär från ingenstans, onekligen en ganska intressant sak. Jag började med att titta lite sådär på asken och så vidare och kunde konstatera att det var mycket tysk text och jag var ett tag ganska orolig för att det skulle vara helt på tyska till jag noterade den engelska flaggan och kunde andas ut, för hur skulle jag med min knackiga tyska kunna bena ut någonting av detta frågespel om det nu varit helt på tyska?

Nu var det lyckligtvis på brittiska vilket gjorde att man med enkelhet kunde testa det och försöka sig på att klara av alla frågor. Upplägget är enkelt till tusen, ingen fancy grafik eller något sådant spännande, bara frågor av varierande svårighetsgrad i bästa anda. Det är 6666 frågor för att vara exakt och alla verkar genomarbetade, de jag lyckats se i alla fall.

I enspelarläget är upplägget rätt perfekt, det gäller att hela tiden svara rätt för att nå en högre nivå, och med högre nivå blir det högre svårighetsgrad så klart. Man kan också välja att få två, tre, fyra eller fem svarsalternativ på frågorna och ju fler alternativ man tar desto fler poäng få man om man svarar rätt, det blir förstås också svårare med fler alternativ. Spelet är indelat i fyra kategorier med extremt, alternativt, heavy och hard där du bara får veta kategorin inför varje fråga. Som sagt upplägget är smart i enspelarläget med en typ av survival mode kan man säga. Tyvärr har man samma upplägg i flerspelarläget och det är väl inte riktigt lika roligt med tanke på att man trillar ur så fort man svarar fel, men det är klart det är beroendeframkallande i vilket läge man än spelar och jag lovar att du sitter där ett bra tag och hela tiden försöker överträffa dina poäng.

Ett ganska skoj spel som är väl efterforskat och innehåller svåra frågor, jag själv nådde aldrig speciellt höga poäng men det var ganska skoj ändå, synd bara att jag inte kan spela det på min egen dator eftersom det inte fungerar till Mac. En sak önskar jag dock och det är ett läge där man kan spela ett visst antal frågor och se hur många poäng man får vilket skulle passa riktigt bra i flerspelarläget. Så både ett bestämt antal frågor läge och ett survival mode läge skulle ha gynnat det här spelet som ändå är rätt skoj.

Utvecklare - Hypnogoat

Poäng: HHHHHHH