Gyvybės medis (2008)

Wieslawski brothers (engineering)
Gints Lundbergs (mix & master)

Länkar:
obtest.lt
Osmose

Ursäkta min cyniska utgångspunkt för detta band – de ligger nämligen på extrem metalbolaget Osmose och har ett namn som antyder att de utför någon form av test i hur mycket obskyriteter man kan tåla. Dessutom poserar de som vikingar på sina bandfoton, kallar sin musik ”pagan metal” och har till råga på allt Litauiska låttexter samt har rullat runt inom underjorden de första 16 åren i karriären tills skivsigneringen hos Osmose. Jag är glad att jag hade fel!

Obtest gör riktigt fina melodier och de spelar faktiskt riktigt poetisk black metal av den primitiva stilen, utan att skena iväg till att göra någon form av källarmetal utan någon som helst musikalisk anda. Låtarna är på något sätt vackra och inbjudande och det känns nästan som melodiös black metal ibland, även om det i huvudsak mest är den primitiva varianten med melodiösa influenser.

‘Gyvybes Medis’ som skivan kallas börjar med en av de hårdare låtarna och övergår sedan till att i mittpartiet ha sina mest melodiösa låtar innan det på slutet faller tillbaka till det lite mer extrema. Jag vågar inte plocka ut någon favoritlåt eftersom jag inte ens vågar mig på att uttala de flesta av låtarnas namn – än mindre stava dem (kopieringsfunktion, vad är det?). Ärligt talat tycker jag de flesta låtarna låter helt okej och för mig fungerar både deras hårdare utspel och deras lite lugnare partier lika bra.

Ska du skaffa en tyngre black metalplatta i år rekommenderar jag ‘Gyvybes Medis’. Den är inte på något sätt en av de bästa skivorna som gjorts men i en genre där skräp efter skräp skits ut som om hela branchen har vinterkräksjuka som tagit värst på den bakre utgången är Obtests nya skiva ett riktigt fräscht och fint inslag. Det är tungt, de growlar och spelar enkelt – précis som alla andra band i genren. Men de gör det också med viss finess, använder sig av ganska välkomponerade melodier samt har viss poetisk anda over sin lyrik. Det gör att Obtest höjer sig långt över massan som knappt ens når tvåan i denna genre.

Läs gärna intervjun med bandet också, kola in bandits myspace för lite smakprov och gillar du vad du hör kan du med säkerhet införskaffa årets bästa black metal skiva (i alla fall så här långt)! 1+1=Hjärndött. 2+3=Obtest!

Skivbolag - Osmose Production
Tre liknande band: Dimmu Borgir/Ensiferum/Korpiklaani
Poäng: HHHHHHH