13 Years (samling 2003)
Tribute to Slayer Magazine - split med Sadistik Exekution (7" vinyl 2006)
Thunder Metal - Split med Vulcano (7" vinyl 2006)

Länkar:
officiell sida
regain

När jag lyssnar på Nifelheim kommer jag alltid att tänka på äppelpaj – inte så att bandet är direkt kända för att sjunga om bakverk eller frukt, eller så att de låter som en äppelpaj eller någonting som kan liknas vid en äppelpaj – jag tycker bara att det känns som en äppelpaj att lyssna på Nifelheim.

Med äpplen menar jag att de är ruttna och mjuka och med paj menar jag att de är pajasar – så skulle man kanske kunna tolka det, men jag menar inte det så – utan jag menar att Nifelheim är en enda stor äppelpaj. De har släppt tre album utöver detta på 17 år av karriär, samt någon splitskiva och lite andra demo- och EP-aktiga historier. De kallar sig satanister och tar med sig blod och rått kött till sina konserter och de målar sig i ansiktet. Låter som vilken som helst av alla American Pie filmer som gjorts… Därav äppelpaj.

Men för att gå in på vad Nifelheim spelar för musik så kan jag citera filmen Dum och Dummare – ”do you want to hear the most annoying sound in the world? Eeeeyyyääääähhhhhhhhh”. Så låter Nifelheim.

’Envoy of Lucifer’ är så pass dålig som man kunnat förvänta sig och den gör nog inte en enda människa varken lyckligare, rikare eller mer någonting annat än manodepressiv och självmordsbenägen. Men de gör väl sin grej och visst har de all rätt till att göra det. Förvänta er dock inte att det är värt mödan eller besväret – men det är väl alltid kul att se sina saker på pränt och satanistiska budskap hittar alltid en publikatör, oavsett vilken smörja det än är – samma som med Bibelgrejer.

Mitt råd är dock att inte köpa skivan eller ens ladda ned den till din dator olagligt, förutom möjligtvis om du är helt insnöad på primitiv ”old school” black eller death metal. Men det är min personliga åsikt. För en mer professionell bedömning kan ni ju alltid kolla någon annanstans – jag orkar då inte lyssna på denna skiva tillräckligt många gånger för att kunna beskriva den mer än så som jag gjort: the most annoying sound in the world – det är denna äppelpaj!

PS.
Till skivbolaget: Det är inte så smart att skriva ”fuck off” till de journalister som ska hjälpa till att få skiva såld. Fuck off!
DS.