mymindsweapon.com
Myspace
drakkar
basickrecords
Lucky Like a Kokura (video)
The Killing Horizon (video)

Detta band är en del i den nya ligan brittiska metallakter som imponerar på sin publik med krävande artistiska standarder, intelligent lyrik och makalös perfektion. I alla fall om vi ska tro de första raderna på promoinfon som medföljde skivan i brevet från Drakkar. Ett tack i alla fall till Drakkar som skänker en riktig skiva utan att promomärka den på något sätt, en skiva med häfte och omslag som kan gå direkt in i samlingen och en gest som faktiskt gör detta värt att hålla på med, speciellt när man betänker att jag inte tjänar en enda krona på detta. En och annan skiva kan man dock tjäna, så tack igen Drakkar.

Men vad är det för skiva jag fått? Jo det är en skiva som blandar element från hård metal, hardcore, jazz, rock och så vidare, en stor variation på sång och musikaliska inriktningar. En skiva som är svår att placera i ett fack.

Detta är en debutskiva från detta band som är baserat i Aberdeen och de ståtar med tio spår med varierad tungmetall/hardcore som kommer likt ett knytnävsslag genom högtalarna. Det är ett bra tryck i musiken och den är varierad med massor av olika sångsätt och passager som vittnar om en stor bredd hos dessa filurer. Tekniskt och brutalt med en del känsla är andra tankar som dyker upp när jag lyssnar till detta. Jag kan onekligen inte förneka att dessa britter har mycket tekniskt kunnande och skapar en skiva utan direkta svagheter.

Nu kan vi dock också säga att skivan inte har några direkt styrkor, det finns inte den där låten som verkligen sticker ut och gör skivan till något mer än bara en bra skiva med tio bra spår där inget engagerar mer än något annat. Sådana skivor är sällan värda ett superhögt betyg och detsamma gäller för denna skiva som visserligen bjuder på bra stark musik men saknaden av hitlåtar är för stark och det gör att jag inte kan vara så entusiastisk inför den.

Mina tankar kring den här skivan är att jag gillar den men jag skulle verkligen vilja gilla den betydligt mer, inte minst med tanke på att det är en originalskiva, men den är bra nog och kommer nog att spelas och stå i min samling och det ett par veckor innan ni kan köpa den i butikerna. Tack för det Drakkar.

Jag gillar skivan men jag är inte entusiastisk kring den. Bra jobb men det kan bli bättre, ni måste hitta hitlåtarna grabbar!

Skriven 2008-11-15

Skivbolag - Basick records/Drakkar