Metal Detector (1997)
Warning From History (1999)

Länkar:
marshalllaw.co.uk
DR2

Jag tänker direkt på Tekken när jag ser detta bandnamn men självklart har skivan Razorhead ingenting att göra med videospelet Tekken att göra även om en karaktär i spelet har samma namn som bandet.

Marshall Law kommer från Brittannien, inte spelkaraktären utan bandet. Judas Priest gitarristen KK Downing säger att det är det mest underskattade band England har att erbjuda. Visserligen sade Steve Harris från Iron Maiden samma sak om ett annat band och han hade helt fel, totalt galet påstående kom han med men vad kan man vänta sig av en man som bara erbjuder återvinning, KK har mycket mer trovärdighet än Harris.

Musikaliskt bjuds vi på en rockig metalplatta som blandar snygga melodier med mer standardiserad rock och mörkare element. De tre liknande banden ger en någotsånär bild av hur bandet låter men för att vara helt säkra bör ni kolla in bandet på deras myspace-sida. Det är anledningen till att vi länkar just dit för att ni skall få er ett eller ett par smakprov av hur bandet vi recenserar kan låta. Nåväl, ska vi gå vidare och se hur rätt herr Downing har när det gäller detta band. Visserligen kan ju underskattning ha många innebörder, det behöver ju inte betyda att han tycker bandet är jättebra.

Till en början tyckte jag i alla fall inte att bandet hade sådär jättemycket att tillföra, det kändes faktiskt rätt likgiltigt första gången jag hörde dem, inte det minsta imponerande faktiskt. Visst det fanns intressanta punkter under skivans första gång men jag var inte alltför imponerad när det hela var slut. Andra gången förändrades det inte nämnvärt men allteftersom jag lyssnar så växer det här in på mig, jag gillar det alltmer för var gång jag lyssnar till det. Produktionen är väldigt snygg och låtarna är rakt igenom bra och intressanta. Jag fattar först tycker för titelspåret som är en mycket stark låt och drar in mig i skivan, ett intresse som håller i sig. När vi sedan kommer till spår nummer tolv av de femton måste jag säga att toppen kommer med spåret som kallas Another Bullet som är mitt favoritspår och bör kunna kategoriseras som en hitlåt.

Det är en skiva av genomgående hög kvalité och klart värd att lyssna till många gånger, jag uppskattar produktionen och låtskrivandet som allt är i toppklass och det finns ingenting alls att klaga över, kanske att den är en aning lång men det märks inte så mycket även om det är 15 spår.

Ej att förväxla med spelkaraktären med samma namn som bandet. En viktig varning antar jag.

Skriven 2008-10-28

Skivbolag - DR2/Sound Pollution