Länkar:
thevincentblackshadow.com
bodogmusic.com

Skivbolag - Bodog Musict
Tre liknande band - Bif Naked/The Birthday Massacre/The Cranberries
Poäng: HHHHHHH
Ghost Train Out som fanns på samplern från Nuclear Blast som kallas Beautiful Voices vilket förstås är en missvisande titel men likväl finns den förstnämnda titeln på den skivan och det var den som väckte mitt medvetande för detta band. Det var verkligen ingen dålig upptäckt, visst var Ghost Train fantstisk och en standout på samplern men det är inte den bästa på skivan som innefattar 13 fantastiska spår och fullpoängaren är given.

Musikaliskt är bandet väldigt varierat men grunden ligger någonstans i punkigare rock som jag av någon anledning stött på lite då och då när det gäller kanadensare den senaste tiden. Tungt rockande varieras med trumpeter, elektroniska sound, syntar, stråkar, you name it. Komplexare melodier varieras med simplare rakt på rock som är ett slag i ansikted, de andra melodierna är snygga och eleganta. Riktigt stor variation men ändå inom sin genre utan att spreata alldeles för mycket.

Produktionen är klockren, soundet är elegant och proffsigt samtidigt som råheten i rockarrökarna behålls. Elegansen och skönheten i de lugnare låtarna förstärks också av den finfina produktionen. Jag imponeras också av den karaktäristiska sång Cassandra Ford står för, hennes röst är stark och förföriskt vilket förstås med denna tidigare nämnada snygga produktion adderar riktigt fin känsla till denna skiva.

När jag fick hem den efter att jag gjort ett kap och hittat den för 49 spänn, hoppades jag att jag skulle få en skiva som var väldigt bra men kanske inte alltför stora förväntningar. Visserligen hade jag hört enstaka låtar efter Ghost Train och insett att skivan var ett måste för bara dessa låtar. När jag sedan hörde skivan och insåg att alla låtar höll samma höga klass kunde jag inte annat än verkligen hylla mitt eget köp. Fear's... är en riktigt bra skiva och så vitt jag hört från 2006 är det den bästa, visserligen har den konkurrens av Vanden Plas Christ0 som är i en helt annan genre och som jag kommer att recensera i arkivet senare.

Djup och riktigt bra musik från Kanada, med låtar som imponerar jag menar lyssna till rockers som inledande Metro eller Control som gräver sig djupt in i medvetandet, eleganter som Ghost Train out, titelspåret, Dream, The House of Tasteful Men och så vidare fulländar detta mästerverk som jag tror att de flesta av er missat. Det är ett band som är helt klart värt att lägga några slantar på och om ni gillar hårdrock med kvinnlig sång är detta något du inte får missa.

Namnet på bandet är rätt galet och musiken är galet stark, gör er själva en tjänst och införskaffa denna skiva.