Guitarsolos at Jani's Lair by J. Liimatainen
Keyboards and k-board solos at The Lanceland Room by H. Klingenberg
Mixed at Finnvox Studios by Mikko "intialaisetkin voi innostua täst musasta" Karmila, while Tony and Marko drank coffee.
Mastered at Cutting Room by Björn Engelmann
Selestina choir on "In Black and White", "Under Your Tree", "To Create A Warlike Feel" & "Caleb" conducted by Tarja Vanhala
Choir arrangements by T.Kakko

Första tanken som slår mig när inledande Black and White träffar mig genom iPodens hörlurar är att det är annorlunda för att vara Sonata Arctica samtidigt som de står att känna igen stilmässigt. Enligt vissa förståsigpåare är SA allt annat än originella, jag däremot anser motsatsen eftersom det var med stor möda jag klämde fram tre liknande band att ha bredvid recensionen. Sonata Arctica har spelat metal av ett väldigt melodiöst slag med mycket atmosfäriska inslag från keyboards och dessutom med spännande gitarrstycken som klart viker av från vad som är kutym inom genren. Oftast har tempot varit en faktor, det har gått snabbt i många av låtarna och även balladerna har ett högre tempo än vad som brukar vara i genren, om en sådan är tillämplig på finnarna.

Produktionen har alltid varit poppigt kristallklar och allt detta tillsammans med en sångare och mastermind med minst sagt egen karaktär bildar ett band som inte låter som något annat jag åtminstone hört och jag har hört ganska många band i min dag. Så lät Sonata Arctica, så låter de fortfarande; åtminstone delvis. SA av idag har dock så mycket mer, större djup och bredd finns i Unia som genomgående överraskar samtidigt som jag känner igen mig. Unia är en mycket trevlig bekantskap där kreativiteten verkligen flödat och det har skapat det kanske bästa från grannlandet i öst och troligen det bästa ur genren metal detta år. Jag minns när avslutningen klingar av hur skivan fångat mig med intressanta grepp och växlingar och framförallt med låtar och melodier som åter fångar mig såsom de gjort på bandets tidigare alster. Jag vill inte i nuläget så här snart efter release påstå att detta är de finska herrarnas bästa release till dags dato men oddsen torde inte vara skyhöga för att det skulle vara det. Visst var Reckoning Night något utöver det vanliga men det här är något annat och Sonata Arctica visar än en gång hur skickliga de är på att göra musik som berör och som engagerar, en så här lång recension har jag inte skrivit av de jag tidigare skrivit till detta nummer.

Jag hade extrema förväntningar på detta album med tanke på vad bandet tidigare presterat och allt annat än det mästerverk det nu blev hade varit ett fiasko. Sonata Arctica imponerar onekligen och visar att monstertomtar som spelar hårdrock inte är allt i musikväg från vårt grannland i öst. Det skulle inte spela någon roll om SA såg ut som feer eller som troll, det sparkar fortfarande skiten ur det mesta när det gäller metall. Gillar du originell musik och inte lyssnar på tomtar som predikar kopiator tycker jag att du ska besöka en skivaffär och inhandla en kopia av detta album eftersom du då gör både Tony och dig glada.

Skivbolag - Nuclear Blast
Tre liknande band - Freedom Call/Edguy/Sturm Und Drang
Poäng: HHHHHHH