Pelle Gunnarfeldt & Henrik Svensson (prod.)

Gäster:
Ane Bruun (V, spår 4)

Länkar:
moneybrother.net
burning heart

Moneybrother slog igenom 2003 med låten It’s Been Hurting All The Way With You, Joanna som var en extremt stor hit här i Sverige (för dem av er som om möjligt missade det) och efter det har Anders Wendin, eller Moneybrother som han kallar sig, varit en av Sveriges mest pålitliga musikmakare inom rock/pop genren. Det nya albumet står extremt starkt i jämförelse med deras tidigare material och ännu en gång bevisar Moneybrother och hans band vad de är kapabla till.

När Moneybrother gör sina storslagna rocklåtar är bandet helt klart som bäst och på detta album finns det några sådana som verkligen får nackhåret att resa sig. Mäktiga refränger med körsånger och hela instrumentartilleriet på samma gång, ja det är vad som gör Down at the R, Just Another Summer och It is Time for Falling Apart till skivans bästa låtar. Här slänger man inte bara in ett hyggligt tempo utan inbjudande stämsång och körer samt ett brett register med instrument.

De lugnare låtarna är vackra och trevliga, men alldeles för sparsmakade och blottar Anders bristande sångröst alldeles för mycket. För låt oss vara ärliga, han är inte mycket till en sångare, men han sjunger med känsla occh den är klart bäst i de låtar som inte går så långsamt som It Might Aswell be Now och I Know it ain't Right. Låtarna är bra, visst men jämfört med det betydligt starkare andra materialet är det skivans bottennapp.

Jag har sett Moneybrother live två gånger, en av gångerna var med det nya materialet och det var riktigt jäkla bra det! Detta är en skiva som rör sig inom den lite mer poporienterade rocken, men som absolut har förmåga att kunna locka lyssnare över genrerna. Influenser av blues och framförallt jazz kan höras i många av låtarna, det är visserligen något som vissa kan ha rätt svårt med, men det är egentligen bara en eller två av skivans avslutande låtar där det tenderar att bli lite för mycket av detta.

Ett album som är jämnstarkt med det mesta Moneybrother släppt redan, gillar du inte deras skivor sedan tidigare är det förmodligen riskfyllt att satsa på detta, men skivans tre inledande spår är så svängiga att jag har svårt att tro att någon som gillar melodier och skön musik skulle ha svårt för det. Överlag väldigt bra, men bottennappen drar ner betyget en aning. Jag tror detta är en av de bästa skivorna som släpps 2007 i denna inriktning av rockgenren.

Skivbolag - Burning Heart
Tre liknande band - //
Poäng: HHHHHHH