Graham Hopkins – (D, P, BV)

Diskografi:

Inspelningsinfo:
Producerad av Dolores O'Riordan och Dan Brodbeck

Länkar:
doloresoriordan.ie

Melodiös rock med kvinnlig sångare med en röst som har en helt egen karaktär, en röst som inte kan misstas för någon annan. Det första är ofta på gott och ont, på gott för Dolores helt klart. Rätt igenom riktigt grym musik som andas allt från vackra melodiösa poplåtar till riktiga headbangerlåtar, allt förpackat i en plastlåda.

Skivan inleds med GRYMMA hitsingeln Ordinary Day som jag blev såld på första gången jag såg videon på VH1. Efter Ordinary Day bara fortsätter det i riktigt grymma rockern When We Were Young och så vidare. Skallknäckaren Loser som befinner sig på plats fem på skivan är nog trots allt toppnoteringen tillsammans med inledande Ordinary Day och avslutande bonusspåret Willow Pattern.

Om ni vid lyssning på denna skiva känner igen Dolores kan det bero på att hon frontade ett mycket känt irländskt band tidigare, Tranbären som de heter i svensk översättning och med den erfarenheten i bagaget och med tydliga influenser av detta band kan det inte gå fel; och det gör det definitivt inte. Detta skulle mycket väl kunna visa sig vara ett av topp tre albumen detta år, jag har svårt att se att något ska kunna övertrumfa detta. Om jag bara ser till vilka låtar som spelats mest på min iPod och i iTunes är det ingen tvekan om vilken skiva som är årets finaste. Alla tretton låtar ligger på topp 25-listan som toppas av Loser följt av Ordinary Day som i sin tur följs av Dolores tidigare band Cranberries med den klassiska Zombie.

Visserligen gav jag Freedom Call ett högre betyg än denna men det beror inte på att den är så mycket bättre, de får bonuspoäng för sin drift med heavy metal klichéer, något som inte Dolores direkt kan anses göra. Dock är det en skiva med en individuell stil samtidigt som den är delvis mycket hitbetonad, det finns radiorock och det finns svårmod i detta paket och det i en sammansättning som skapar ett mycket intressant och attraktivt val i hyllan.

Det är dryga femtio minuters njutning var gång du startar denna skiva som trots att jag spelar den näst intill var dag står sig lika väl varje gång. Jag tröttnar inte på den, inte på hennes röst och inte på musiken, den är så välskriven att den hela tiden undviker din kompletta analys och sönderplockning. Det kanske bör tilläggas att Dolores själv har skrivit alla låtar och dessutom står som producent, något som kanske inte tillhör vanligheterna när det gäller kvinnliga artister som stoltserar med sitt eget namn på en skiva med låtar som spelas på musikkanalerna i TV.

Det går inte att undvika att imponeras av Dolores, speciellt inte om man känner till hennes tidigare karriär före denna skiva, sin första soloskiva. Allt hon har sjungit på har kommit ut fantastiskt och hon har sjungit in filmmusik för filmmusiksmästaren Angelo Badalmenti och sjungit live med Pavarotti för att nämna något. Hon skriver dessutom onekligen riktigt bra musik och hon har en makalös känsla för hur hon ska sätta allt samman på bästa sätt. Det är dock partiet efter Loser som sänker betyget ett steg eftersom det känns som ett mellanområde, egentligen är det inte det men med tanke på topparna på denna skiva blir ändå känslan lite så.

En skiva med toppar som snuddar vid Heliopausen och dalar som ligger omkring Pluto i höjd. Jag är imponerad och det saknas inte mycket för att nå det maximala, betyget är snubblande nära och jag kan bara hoppas att Dolores utvecklas till nästa skiva och sedan även i fortsättningen eftersom vi då kommer att få se den ena skivan mer fantastisk än den andra. Are You Listening är en skiva i absolut toppklass och en skiva som kommer att gå varm i min iPod även i fortsättningen.
Are You Listening? Definitivt!

Skivbolag - Sequel
Tre liknande band - The Cranberries/The Corrs/The Fray