Reviewer: Daniel Källmalm

Bill Zobolas - Recording, Mixing
Achilleas Kalantzis - Mastering

Released 2020-11-11
Reviewed 2021-03-28

xtreem music

läs på svenska

Det var ju också något att kalla sitt band, Soulskinner. Kan det se så mycket mer gammalmodig dödsmetall ut än detta? Kanske, kanske inte, Soulskinner har nu varit med sedan början av århundradet och hunnit med fyra album före detta, de tenderar ofta till att jämföras med Bolt Thrower och förutom någon enstaka som sagt att albumet är mediokert har detta femte album rönt många positiva omdömen. Men är det verkligen något att sätta tänderna i?

Musikaliskt handlar det om gammeldags dödsmetall, inspirerad av sådana som Bolt Thrower och allt vad de kan heta, Morbid Angel om du kanske vill ha ett mer välbekant namn att jämföra grekerna med. Det blir ganska snabbt tydligt vad det handlar om och bandet erbjuder knappast några överraskningar eller fräscha infallsvinklar till en vid det här laget ganska trött genre. Det är samma gutturala sång som de flesta andra, samma smattrande trummor och så vidare, det är samma dödsmetall som så många andra redan levererat tidigare och jag skulle gissa att bandet också levererat samma jox tidigare. Så, klassisk retro-osande dödsmetall enligt mallen, inte så mycket variation och 48 minuter känns som en lite väl tilltagen speltid.

Inget alltför imponerande album, jag tröttnar snabbt, om jag ens drogs med någon gång. Det känns ganska tråkigt måste jag säga, det är ett album som slår in öppna dörrar och bara slänger ur sig självklarheter – ingenting för den som önskar något nytt och fräscht. Det är med kopiering, återvinning eller vad du nu vill använda för ord för deras profillösa och mediokra dödsmetall. Jag har definitivt hört bättre inom genren, men jag har också hört sämre så plus för att det inte är det sämsta jag hört i genren kanske. Samtidigt är det ju svårt att hitta speciellt mycket positiva argument för detta album, det erbjuder ju ingenting roligt – ingenting alls faktiskt.

Jag rekommenderar att du struntar i detta album, det är inte speciellt fantastiskt eller speciellt underhållande – jag har hört bättre grejer inom samma genre och därför är det svårt att argumentera för vad Soulskinner har att erbjuda. Jag antar att det säkert går hem bland dem som gillat bandets tidigare material och vissa andra som uppskattar genren, den stora massan kan dock omedelbart söka sig någon annanstans då detta album inte alls övertygar.