ARCH ENEMY

Av Daniel Källmalm

Arch Enemy i Västerås var vår första liveintervju, första gången vi begav oss till en konsert för att intervjua ett band. Detta skedde i en tid då vi inte ens hunnit få ut vårt första nummer så allt vi hade att visa upp från oss var ett gäng urkassa flyers som egentligen inte fyllde någon funktion. Första numret var lämnat till tryckeriet och vi hade bara precis bestämt oss för att det skulle bli ett andra nummer och hade bara något enstaka klart till det.

Vidare var vi tvungna att bege oss hela vägen från Östersund till Västerås för detta, så vi åkte ner i den urkassa bil jag ägde på denna tid och bodde under natten på hotell. Det var vårt första äventyr under tidningens livstid, något vi inte sysslar lika mycket med nuförtiden med tanke på att annat sväljer sådan tid så att det hinns inte med speciellt mycket plus att inte så många band kommer till platser nära oss så det blir inte mycket face to face intervjuer med band nuförtiden.

Med tanke på den bristande erfaranhet vi hade på den här tiden så var detta onekligen ett stort äventyr som jag tror satte lite an tonen för våra övriga äventyr, vi intervjuade bland annat Masterplan på plats i Umeå för samma nummer senare. Men för att komma till saken, detta var ett rätt typiskt exempel på hur vi skrev artiklar/intervjuer på den tiden. Det var egentligen bara en transkribering av själva intervjun med frågor och svar. Vad som också slår en när man läser dessa gamla texter är hur mycket egentligen onödig information vi hade med i texterna då, trots att vi var platsbegränsade i papperstidningen.

Vi har till denna remake bara snyggat till stavfel rent språkligt och adderat någon parentes men i övrigt är texten som den var när vi publicerade den i nummer två av pappertidningen. TIll den nya versionen har vi snyggat upp layouten till vår nuvarande standard och bytt ut de bilderna som togs då med usel kamera till bilder vi tog 2009 med två bättre kameror.

Läs artikeln genom att följa denna länk