In Ekstase (2017)
Nachtwache (2019)

Released 2022-09-16
Reviewed 2022-08-06

vogelfrey.net

Metalville

Titanium är sjätte albumet för tyska Vogelfrey, ser lite ut som en Fenix som vaknar upp, kanske ur titan. Det är ett band som släppt album i ungefär ett decennium nu, första albumet kom 2010. Det här har ett hyfsat omslag men inget fantastiskt. Samtidigt med albumet kommer också en EP med akustiska versioner av låtar som utmärkt sig i deras karriär varav något från detta album, den medföljer exempelvis om du köper samlarboxen av albumet, och jag fick de låtarna med denna promo så de får ett litet omnämnande i alla fall.

Musikaliskt är det folkmetall, ni som känner tyska band som Nachtgeschrei, In Extremo och Harpyie, för att nämna några, kan använda dem som referens för att få en ungefärlig bild av bandet. De sjunger på tyska och vi får inslag av folkmusik i det metalliska, snyggt producerat, hyfsad sångare, ganska god variation – det blir mycket om man ska lyssna också på de akustiska i samma svep. Det är väl inte överdrivet unikt, jag tycker de påminner en hel del om Nachtgeschrei, till och med sjunger de om am rande der welt i albumets avslutande spår, det råkar ju vara en albumtitel för nämnda Nachtgeschrei. Samtidigt känner jag inte till överdrivet många band i samma stil så på det sätter är det ju ändå lite fräscht.

De är ganska medryckande, melodierna är tilltalande och låtarna är bra så det finns egentligen inte speciellt mycket att klaga på. Jag gillar detta album och kan lyssna på låtarna flera gånger om, även de akustiska låtarna tilltalar även om jag föredrar när det blir lite mer tillrockat. Plus också för att de sjunger på tyska, bara en sådan sak att man sjunger på ett annat språk en engelska skapar ju en viss känsla av något annorlunda även om de stilistiskt inte skulle skilja sig från mycket. Man kan ju dock undra om inte denna tyska folkmusikaliska stil är en genre i framväxande, det lär ju dessutom finnas betydligt många fler band än de jag kommer på så här på rak arm.

Kul och tilltalande album, jag tycker definitivt att det kan vara värt att titta närmare på det. Och för den som fastnar finns det ju ytterligare et gäng album att titta närmare på, de har ju trots allt släppt fem ytterligare album redan. Jag rekommenderar en närmare titt på detta och skulle ni fastna så rekommenderar jag att ni köper samlarboxen så ni får EPn på köpet och dessutom något annat fräsigt som kanske kan vara kul att ha.