Engeniering and mastering by Markus Weber, some additional recordings by tcs-sound
Cover artwork by Bernarda Nibera Conic

Released 2021-09-17
Reviewed 2022-01-06

thesunorthemoon.com
tonzonen

Solen eller månen, en av dem vill man definitivt inte stirra in i. Men det kanske var det som skapade bandet och fann inspirationen för debutalbumet Cosmic, ett album med ett drömmande omslag som i viss mån får tankarna att vandra mot Pink Floyd. På tal om nämnda Pink Floyd får vi också höra en cover av deras Julia Dream på Cosmic, det är ett av albumets sju spår.

Rymdrock är kanske inte fel beteckning när vi börjar granska stil och profil, psykedeliska drag, progressiva drag, drag av krautrock, en del elektroniska inslag kan vi också höra. Pink Floyd är ingen dålig jämförelse. Det är ett drömmande album med generellt långa spår, inte ett enda av de sju är under sju minuter, det avslutande Quicksand är hela arton minuter långt. Det är ett snyggt sammansatt album med bra dynamik och djup, riktigt vass produktion är det dessutom. Hela intrycket är att det är lite av ett konstverk med drama, med djup, energi, jag får en känsla av ett drömmande rymdäventyr i sju avsnitt.

Det må vara så att covern Julia Dream är mest iöronfallande och bäst, vilket kanske kan solka intrycket något eftersom bandet själva inte har skrivit. Men Twisted Kamasutra, Eldorado och Trippin’ on Mars är också riktigt spännande kompositioner. Det känns fräscht, och det känns underhållande, jag tycker att Cosmic är riktigt bra och riktigt spännande. Ett höjdaralbum på de flesta mätbara sätt. Kanske att jag saknar den där fabulösa spetsen som gör ett bra album fantastiskt, men det finns definitivt fler än ett skäl att titta närmare på Cosmic.

Kanske är det inte för alla, det är lite mer krävande stil musikaliskt men jag kan definitivt rekommendera er att kika närmare på Cosmic. The Sun or the Moon startar onekligen sin albumkarriär på ett riktigt imponerande sätt och det bör väl inte vara någon överdrift att säga att de bör ha möjlighet att göra än bättre ifrån sig med lite mer erfarenhet. Det kan bli spännande att följa detta band och deras framfart, men till dess att de släpper något nytt kan man ju alltid lyssna på Cosmic och bli imponerad.