Lose My Face (2015)
Into the Fire (2019)

Album cover by Karoliina Muukka

Released 2022-03-04
Reviewed 2022-03-06

inverse records

Fjärde albumet från Midnight Bullet kallas Hostile Resistance och pryds av ett upploppsliknande omslag, inte supersnyggt men kanske inte heller fult. Kvartetten från Finland bjuder trettioåtta minuter musik fördelat över tio spår. Det sägs att de gick för fullt och ville inte kompromissa med sin musik denna gång, svårt att säga om det är positivt eller negativt eftersom man ofta behöver kompromissa lite för att något ska blir riktigt bra.

Det är modern metal, lite thrashig heavy metal med väldigt medryckande refränger och lite mer råbarkade verser. Det är väl inte direkt något som musikaliskt sticker ut, mängder med moderna band inom både heavy metal och mer extrema former gör liknande musik med den dualistiska sångstilen där man blir mer finstämd i refrängerna för att försöka skapa något som fastnar hos lyssnaren. De gör detta mycket bra men samtidigt är det en aning svårt att se hur detta ska sticka ut jämfört med många andra liknande band. Det blir ett album som låter ganska mycket som man kan förvänta sig efter att man hör de första låtarna, inga överraskningar alls egentligen.

Klämkäcka refränger gör det ju lätt att tycka om och eftersom bandet är sansade i form av speltid blir det inte överdrivet enkelt att tröttna på det om man inte upprepar albumet många gånger i följd. Det som saknas är väl en riktigt bra låt och kanske något riktigt minnesvärt då det inte tar överdrivet lång tid innan man är lite blasé mot vad som utspelar sig i lurarna eller högtalarna. Det går väl att säga att det inte imponerar men att det inte heller är dåligt på något sätt. Midnight Bullets största problem är att de liksom så många andra band gör något som redan gjorts så många gånger, det går inte att variera ett tema hur många gånger som helst.

För tio/tjugo år sedan hade detta känts fräscht och ganska spännande men nu känns det lika uttjatat som i stort sett allt annat inom rock- och metal-genren. Jag saknar modet att utforska nya vägar, och jag saknar de roliga idéerna. Dessutom när du inte är nämnvärt bättre än det mesta andra blir det väldigt svårt att sticka ut. Gillar man modern och klämkäck thrashig heavy metal kanske detta är något att kolla upp, men förvänta dig inget överdrivet minnesvärt.