Vocals recorded by Lawrence Mackrory at Rorysound Studios in Uppsala, Sweden
Mixed and mastered by Lawrence Mackrory at Rorysound Studios
Album artwork and layout design by Mathias Blom / The Happy Creative

Released 2022-06-24
Reviewed 2022-08-27

darkane.com

Svenska Darkane har jag skrivit positivt om tidigare men det har hunnit gå några år sedan sist de släppte något, 2013 kom senaste albumet. Så en fråga man kan ställa sig är om det var värt väntan eller om de likaväl hade kunnat lägga instrumenten på hyllan för gott istället. Men hade de lagt instrumenten på hyllan hade vi nog inte fått det fräsiga omslaget som detta album har att erbjuda, och det hade ju varit lite synd. Å andra sidan vill man kanske inte ha ett album bara för dess omslag, även om det förstås kan vara en faktor – så hur låter Darkanes sjunde album?

Det är snyggt och modernt producerat döds-, thrash metal med groove. Svängigt, medryckande, tungt, rivigt, mest vrålig sång, den som känner Darkane sedan tidigare kommer att känna igen dem men jag tycker samtidigt att de låter fräschare än tidigare. Det finns en positiv sak att säga om långa uppehåll mellan album och det är att man hinner förändras en del mellan dem så det är mindre chans att man upprepar sig överdrivet mycket. De tio spåren bjuder på en del variation utan att stega ur mallen någon gång, det känns väl sammanhängande och speltiden är sansad.

Ett album som definitivt kan vara värt pengarna, åtminstone värt att titta närmare på. Det är flera starka låtar, till exempel inleds det hela med ett riktigt vasst titelspår. Men detta är inte det enda som känns väldigt tilltalande på Darkanes senaste alster, det finns ett flertal riktigt vassa inslag och inga större svagheter. Ljudbilen är dessutom relativt fräsch vilket för det hela roligare, det blir definitivt tummen upp för Darkane och deras senaste alster. Jag har inte hört alla deras album men av de jag hört tycker jag att Inhuman Spirits är det vassaste, de tidigare jag skrivit om har inte samma spets och dynamik som detta.

Gillar man melodiöst, rivigt, dödsigt/thrashigt så tycker jag definitivt att man ska ta sig en titt på detta album. Darkane bjuder på en del godis och imponerar – kanske gjorde den långa pausen mellan albumen nytta? Oavsett vilket tycker jag att ni kan kika närmare på detta finfina album.