Scott McMasters - Drums

Dying Breed (2009)
Observations of Humanity (2015)

Released 2022-10-21
Reviewed 2022-12-29

comatose music

Det är väl inte helt osannolikt att amerikanska kvinnor i större grad kommer att behöva abortera sina foster med galgar, detta amerikanska bant tyckte att det var ett finurligt namn. Kanske för att abort är en stridsfråga i USA, personligen tycker jag vi ska införa belöning för dem som aborterar så kanske vi minskar befolkningen vilket knappast kan ses som negativt. Namnet är egentligen inte speciellt kul, men jag antar att amerikanerna tror att det väcker anstöt, viss form av metal tycks fortfarande skapa anstöt i djupt religiösa USA. Själv kan jag inte annat än rycka på axlarna åt ännu ett omslag som försöker chockera men mest känns patetiskt.

Grodan Kermit från Mupparna står för sången, han har bytt namn till Robby Wooten eftersom det kan skada hans anseende att sjunga i ett sådant band men man hör tydligt på sången att det är en groda som sjunger. Eller sången? Det är typiska dödsmetalliska tunggungande gitarrer och smattrande trummor – men du måste förstås dra upp volymen till brutala nivåer för att det ska låta brutalt snarare än patetiskt. Okej produktion annars för genren där det alltför ofta mest är billiga källarproduktioner, detta är ändå acceptabelt i det perspektivet. Låtarna däremot, de är inte bra. Speltiden är dessutom alldeles för lång och jag hinner tröttna innan det sju minuter långa första spåret tagit slut.

Det här albumet är urtrist faktiskt, det väcker knappast anstöt, det chockerar inte, jag tycker att det känns ganska trött och oinspirerat. Kanske är fokus så mycket på att skriva lyrik som väcker anstöt hemma i Tennessee att de glömde att det också kan vara bra med intressanta låtar. Men kanske är det för att man ska vilja abortera bort manliga foster med en galge så att vi slipper urtråkiga dödsmetallband, kanske är det avsikten med Coathanger Abortion. Ärligt talat är det svårt att se något syfte med detta album, det är bara dåligt.

Inget av vad dödsmetall ska vara, inget underhållande, inget kul, inget brutalt. Bara ett urtrist album med urtrista låtar. Man kan ju undra vad de har för smak eller kvalitetskontroll hos Comatose Music, men kravet kanske är att albumet ska orsaka koma och när det gäller Plan C är det inte långt från att jag tappar medc