12. Fight To The End

Alex McDonnell - Guitars, vocals, bass, keyboards
Ronan Murphy - Drums

Bass on Go Down and Lightning Tesla: Dmitry Lisenko

Released 2022-07-18
Reviewed 2022-08-20

Jag tror inte att det är så svårt för er att gissa vilken typ av musik ett band som kallas The Cassini Project framför. Egentligen är det väl inte ett band, det är Alex McDonnells eget projekt. Ett där han har velat experimentera och röra sig fritt mellan genrer. Egentligen släpptes Blue Ocean Event tidigare men den kommer i en remastrad version. En sak som omedelbums slår mig är att hade det varit mitt alster hade jag remastrat omslaget till något vettigare för det är inte snyggt.

Proggig rock med god variation och djup, jag tänker lite på Procupine Tree när jag lyssnar, det är lite samma typ av variation och dynamik i låtarna. Lugnt och finstämt som ofta övergår i något tyngre med sömlös stilskiftning. Det är bra producerat tycker jag, McDonnell sjunger bra och så vidare. Däremot också likt mycket av Porcupine Trees material blir det lite långt och lite dötid – när man experimenterar och trixar, varierar sig mellan genrer och sådär kan det bli att inte alla saker man gör träffar rätt och så blir det på detta album. Över en timmes speltid är också att ta i, det är svårt att hålla någon intresserad så länga även om man gör något riktigt bra.

Blue Ocean Event has många positiva sidor, det är ett trevligt album att lyssna på, låtmaterialet håller god kvalité och så vidare. Det jag saknar är de där riktigt vassa låtarna, alla låtar tycks ha partier där jag tappar intresset, likaväl som de har riktigt tilltalande partier. Jag skulle säga att det instrumentala borde tonas ner en aning eftersom mycket av instrumentalonanin är tråkig och känns som att den inte fyller något annat syfte än att tillfredsställa musikern i fråga, det är inte så kul att lyssna på. Lightning Tesla är till exempel ett utmärkt exempel på detta, ganska uselt spår faktiskt, sedan blir det bättre i avslutningsspåret men även det lider av övertid.

Jag tycker att Cassiniprojektet borde kapa i alla låtar, då alla låtar är för långa och innehåller för mycket utfyllnad, med lätthet skulle minst 25 minuter kunna kapas bort – det hade varit skoj om de gjort så, det hade definitivt lett till ett album värt ett högre betyg.