Mastered by Magnus Andersson in Endarker Studios, Norrköping, Sweden
Artwork and design by Negative Crypt Artwork
Logo by Dominic Sohor

Released 2022-06-24
Reviewed 2022-06-05

interstellar smoke records

Det blir äventyr i science fiction-kategorin när 10’000 Years kommer med sitt andra album som de logiskt nog kallar III. Det är en svensk trio som berättar äventyret om skeppet Albatross och dess umbäranden i en till synes ganska ogästvänlig värld. Kul med science fiction, det är en stilistisk genre jag gillar när det gäller historieberättande och när det kombineras snyggt med musik kan det ju bli riktigt skoj, sådant finns det åtskilliga exempel på. Snyggt omslag på denna, får mig att tänka lite på vissa avsnitt av Star Trek, speciellt Voyager-avsnittet Bliss. Föregångaren II har ett omslag som känns mer i stil med Star Wars, det gör att man kanske kan tro att bandet har ett visst intresse av sci-fi-genren. Men är de något vidare på att skapa musik?

Tungt, kanske lite rymdigt, kanske till och med lite äventyrligt. Stoner metal, sludge, doom, bra kategorier för rymdäventyr, det är någonstans där de befinner sig i den musikaliska skalan. Inte direkt olikt många andra band i genren, rivig och skrikig sång, tunga riff, ibland nästan ett lite monotont malande. Modern och rejäl produktion, hyfsad variation och 47 minuter lång speltid. Det känns kanske inte som det mest unika album jag hört, men det berättar äventyret ganska snyggt även om man inte direkt behöver bry sig om tematiken eftersom det konceptuella inte känns som att det påverkar musiken.

Kul album, kanske inte det mest speciellt eller fantastiska jag hört. Jag hade velat ha en eller ett par mer melodiösa låtar, kanske lite mer drama och dynamik för att vara riktigt tilltalad av vad 10,000 Years har att erbjuda. Men visst är det lite kul att lyssna, kanske att jag skulle köpt en vinyl om jag varit rik nog att slänga pengar på sådant jag egentligen inte behöver eller verkligen vill ha. Den skulle ju vara snygg i hyllan men jag har redan överskridit min tänkta dos av skivinköp för årets sex första månader så det blir ingen 10,000 Years för min del. Det ska ju helst vara minst lika roligt att lyssna på musiken som att titta på skivan och så är det inte i detta fall, konstnären får ett högre betyg än kompositören.

För er som tilldras stoner, doom, sludge, den typen av metal kan definitivt ta er en titt på detta album, chansen är nog ganska stor att ni blir imponerade av vad ni får höra. I ett bredare perspektiv tror jag nog dock att 10,000 Years får fortsätta att flyga under radarn, det behövs nog mer än detta för att de ska tilltala en större eller mer kräsen publik.