Reviewer: Daniel Källmalm

As Time Turns to Dust (2018)

Produced, mixed and mastered by Vynce Leff at La Villa Studio, Paris
Artwork by Pierre-Alain D.-3mmi Design

Released 2021-09-17
Reviewed 2021-09-07

scarlet records

Franska metal-hjältarna i Whyzdom har fått gradvis sämre betyg här på Hallowed sedan deras ganska förträffliga album Blind? som vi skrev om 2012. Närmare decenniet senare har de två ganska intetsägande nya album bakom sig där det senaste var urtråkigt, storhetsvansinnigt och ointressant. Det här albumet ser riktigt intressant ut med ett riktigt läckert omslag, och dessutom läser jag högre tempo och mer direkta låtar, två saker som detta band definitivt behövde på senaste albumet. Men skivbolagspropaganda är ju en sak, så hur mycket anledning finns det att faktiskt bry sig om Whyzdom denna gång?

Of Wonders and Wars är en konceptuell berättelse som tar oss långt in i det förflutna och sedan in i en avlägsen framtid, det är ju ett koncept som tilltalar mig personligen. Men det gäller ju förstås att berätta den snyggt också. Jag tycker att den mer direkta approach bandet tagit gör att sångerskan låter mindre ansträngd och även bättre än senast. Det är också musikaliskt mer intressant, betydligt mindre skitnödigt om jag beskriver det i sådana termer, det betyder väl att de tonat ner storhetsvansinnet en aning. Den här lite enklare framtoningen är betydligt mer intressant för dem, även om de nog kan dra det längre än nu, de är inte så bra på det storslaget bombastiska så det bör minska. Det kanske också skulle leda till mer sansade speltiden, detta album är hela timmen långt vilket känns mycket även för ett koncept som är intressant.

Riktigt bra slut på albumet, synd att det som leder dit inte alltid är av samma kaliber. Men visst är det ett album som är bättre än sin föregångare, det är också ett album jag tycker är ganska roligt. Inte något fantastiskt makalöst men definitivt ett som fungerar, och som säkerligen lär fungera för de redan frälsta även om det kanske inte frälser speciellt många nya. Men det är ju alltid ett plus när band gör något lite roligare än sist, och det gör Whyzdom, Of Wonders and Wars är många gånger bättre än senast det begav sig.

Visst glöms nog detta album bort snabbt, det är ingen tidlös klassiker eller ens i närheten. Det är också lite svårt att överse med att bandet själva gjort bättre album och att det finns otaliga album i den kvinnofrontade episka metallen som slår detta på fingrarna. Så egentligen finns det väl egentligen inte överdrivet mycket anledning att bry sig om Whyzdom denna gång heller, kanske mer än sist och med tanke på omslaget så kanske man ändå inte direkt kan säga att det kan gå fel med detta album.