Recorded and produced by Lasse Ballade at Ballade Studios in Copenhage
Mastered by V. Santura at Woodshed Studio in Germany
Artwork Ryan T. Hancock

Released 2021-05-07
Reviewed 2021-04-30

indisciplinarian

Snyggt omslag, riktigt snyggt. Det tänkte jag när denna promo dök upp i mailboxen. Det dansk-amerikanska bandet kommer med sitt första studioalbum The Great Acceleration, ett album om hastighet som driver historien framåt i ständigt ökande hastighet. Albumet bygger på ett sci-fi-narrativ som beskriver kolonisation av rymden efter övergivande av en kollapsande planet. Det må vara debutalbumet men bandet debuterade med en EP för ett par år sedan, Abandon All Liberties hette den. Vissa skulle kanske hävda att detta album också är en EP då spåren bara är fem och speltiden inte längre än 35 minuter.

Hyperthash kallar de genren, det kanske inte är så dumt då det handlar om höghastighetsthrash med inslag av black metal, progressiva inslag och så vidare. Det ger en kraftfull och storslagen tillika aggressiv och teknisk ljudbild. Snyggt producerad med vrålande sång och en dramatisk nästan rymdig känsla, det är i viss mån som att deltaga i rymdäventyret. Mitt i allt det thrash-proggiga får vi också det klämkäcka som gör att detta album känns fräscht, och inte bara som ännu ett album. Visst finns det där retroinslagen men det känns ändå som att bandet faktiskt vågar göra sin grej, något som kanske inte är alltför vanligt nuförtiden då det mesta inom musiken är säkra kort.

Imponerande album, jag har väldigt svårt att hitta något negativt. Terminalist gör allt riktigt bra och deras album griper tag i mig som lyssnare och låtmaterialet är genomgående av imponerande hög kvalité, jag tror att man måste vara lite konstig för att inte tycka om ett album som detta. Ett av de snyggare jag lyssnat på under detta år, och då menar jag inte bara omslaget utan de fem låtarna man hittar där innanför. Visst, den som inte gillar vrålade vokala insatser kanske tycker att detta blir lite svårsmält men det finns verkligen ingenting att vara negativ till när det gäller vad man får höra här. Jag har låtit detta album snurra många gånger och varje gång känns det som att det växer lite ytterligare, Terminalist har verkligen träffat rätt med detta album.

Terminalist känns ganska givna på årets topplista men man kanske inte ska ta ut saker i förskott även om det inte är troligt att det ska komma tillräckligt många extremt bra album för att peta bort detta. Det är definitivt något att titta närmare på för den som vill ha ett fräscht och intressant höjdaralbum, den som gillar hyperthrash – en genre som kanske hittades på av detta band. The Great Acceleration accelererar in i ens medvetande och fastnar där, det är ett imponerande snyggt album som du inte bör missa.