Recorded, Produced & Mixed at Mauerfall Kollektiv by Bruno A., April-November 2020. Co-produced by Usama Siddiq.
Mastered by Mauerfall Kollektiv
Bonus Track “Kopfkino” recorded live at Mauerfall Kollektiv October 2018 (Lead/rhythm guitar . Bruno A., Vocals & rhythm guitar . Usama Siddiq, Bass . Nik Laskaridis)
Exclusive artwork illustration by João FIlipe

Released 2021-06-04
Reviewed 2021-08-05

Bruno A. har jag stött på några gånger, mannen bakom Soundscapism Inc. Han verkar vara en filur med idéer och det fjärde albumet under Soundscapism-etiketten sägs vara det mest ambitiösa, det har onekligen fått ett riktigt intressant omslag. Det är ett album med elva spår och ett livespår som avslutande bonus, och det sägs vara lite mer dynamiskt än den normalt ganska minimalistiska approach som Sounscapism Inc. Brukar bjuda på.

Ljudlandskapen på albumet går i många riktningar, elektroniskt, post-rock, lite poppigt, en väldigt dynamisk ljudbild som variera ganska stort genom spåren. Det är ett album som blickar både bakåt och framåt, som varierar nostalgi med fräschare idéer. Produktionen är bra, den håller en ganska spretig idébas sammanhängande och får allt att låta ganska självklart. Sången är lågmäld och tar inte mycket plats, det passar även det bra in i ljudbilden där det också ska nämnas att det är mer helheten än enstaka hit-låtar som bygger albumets karaktär.

Jag gillar detta album, det varierar starkt, det är lite oförutsägbart och riktigt underhållande. Låtarna är bra och man dras definitivt med i den intressanta och ibland hänförande musiken. Jag kanske inte har någon direkt favoritlåt då jag tycker att det är helheten som gör albumet, och helheten känns väldigt trevlig där man trots en ganska lång speltid inte tröttnar eftersom variationen hela tiden tar albumet framåt. Kanske att den avslutande bonusen inte direkt tillför något men den kan man ju alltid bara hoppa över om man så önskar.

Gillar ni något lite mer kreativt är det definitivt ett album ni bör sätta tänderna i, det är mycket roligare än det mesta som släpps idag. Jag gillar hur Bruno vågar ta ut svängarna och bli lite mer äventyrlig, det blir lite roligare så och detta album känns definitivt tilltalande på många sätt. Jag tycker att Sounscapism Inc. träffar väldigt rätt med Afterglow of Ashes som absolut kan rekommenderas.