Produced and mixed by Erik Marinius Sandvik
Mastered by Jørgen Træn
Artwork by Mirkow Gastow

Released 2021-12-10
Reviewed 2021-11-20

karisma records

Norge är ju kanske inget vidare land på många sätt, men där finns imponerande natur och de har en progressiv rockscen som slår de allra flesta länderna på fingrarna. Kosmodome är ett av alla band som finns i denna scen och ett av dem som kommer på Karisma Records som förstås är bolaget att snegla på när det gäller det mest intressanta från norskarna. Det är en brödraduo vid namn Sandvik som står bakom Kosmodome och deras självbetitlade debutalbum.

Åtta spår får vi, vi hamnar i kupolen och äventyrar där en stund innan vi avslutar i omloppsbana. Snyggt omslag för övrigt. Snygg musikalisk framtoning, kanske lite känsla av Hawkwind på något sätt. Psykedelisk rock är väl etiketten man sätter på detta album, med atmosfär som får en att blicka långt bakåt, kanske ända till 1960-talet. Men det bygger också på stoner-riff, på progressiva inslag, starka atmosfärer, nog har albumet en lite äventyrlig känsla – kanske lite sci-fi.

Det är ett intressant och ett dramatiskt album med sansad speltid, ganska bra sångare och samtidigt också utrymme för mer instrumentala äventyr. Klassiskt men ändå med kanske viss känsla av fräscha tongångar, ett album som känns mycket väl genomarbetat och som dessutom är mycket bra. Det är ett album som känns som att det berättar en historia och lite samtididskommentarer innehåller det dessutom, onekligen en riktigt imponerande debut – hur många gör ett första album som lyfter ända upp i omloppsbana?

Kosmodome är definitivt värt att kikas närmare på, det är ett album som trycker på rätt knappar, som bjuder på drama och djup. Ett album med bra historieberättande och ett nostalgiskt men samtidigt fräscht ljudlandskap, jag kan definitivt rekommendera detta album. Missa inte!