Recorded at The Yellow Inn Studios
Produced and engineered by Invisible Horizon
Mixed and mastered at Finnvox Studios

Released 2020-11-27
Reviewed 2021-01-16

horus music

Italienska Invisible Horizon har tagit sig ovan den osynliga horisonten och släppt sitt debutalbum, ett med ganska roligt omslag men kanske med en logga som för tankarna till ett hyfsat känt brittiskt band. Det visar sig vid lite efterforskningar att ett par av medlemmarna är med i ett hyllningsband till dessa britter, men de använder tillägget Fresh Metal i delar av sin kommunikation, bland annat finns det i infomaterialet, så de måste ju komma med fräscha ting även om det visuella motsäger det.

Ganska typisk heavy metal är vad det handlar om, inga större överraskningar. Ljudbilden känns lite generisk och kanske något daterad, inte fräscht och nytt. Sångaren är hyfsad men inte lysande, överlag känns det som ett band som ligger på den nedre halvan av den metalliska skalan, Fresh Metal känns också ganska missvisande men det ligger ju i tiden med missvisande information så varför inte? Låtarna är nio till antalet, variationen är den förväntade och speltiden är sansade 37 minuter.

Ett relativt lättillgängligt album som man ganska lätt kan tycka om, åtminstone en liten stund men man tröttnar snabbt. Det finns ingen riktig hit och det känns efter några minuter mest som att det står och stampar och intresset försvinner i andra riktningar snabbare än du kan läsa titeln på första spåret. Det är inte orättvist att påstå att vi hört många band och album som har bättre musik att erbjuda, det känns faktiskt ganska svårt att se vem som ska dras till detta album och således hur de ska kunna sälja några skivor. Det känns för platt och generiskt för att verkligen räcka till.

Nej är mitt svar på frågan om man ska köpa detta album, det finns mer intressanta album att lägga sina surt förvärvade pengar på, och med det menar jag att det finns väldigt många sådana att hitta. Lite av en besvikelse skulle jag nästan kunna sträcka mig till, jag vill stänga öronen och leta efter något annat så jag knäpper av detta album och sätter punkt för denna text genom att konstatera att Invisible Horizon behöver ta många kliv framåt för att bli relevanta.