Borderline (2013)

Mixed and Mastered at Pro2 Studios in Castleford by Paul Twohig

Released 2021-04-30
Reviewed 2021-05-08

escape-band.com
aorheaven

Fire in the Sky kallar Escape sitt nya album, det första från bandet på ett tag. Bandet som är Vince O’Reagans grej, han har hörts med artister som Bob Catley och många andra. Han har varit med ett tag dessutom och alla spår på detta album kommer från tidigare album med O’Reagan men har fått nytt liv med ny produktion och så vidare. Omslaget till detta album är ganska snyggt tycker jag, intressant och ganska dramatiskt – synd kanske då att albumets musik inte direkt reflekterar omslaget.

Inte speciellt nyskapande, inte bara för att det är gamla låtar som är omarbetade men för att det låter som AOR oftast gör. De fräscha idéer lyser med sin frånvaro, men det låter snyggt, bra sånginsats, melodierna och refrängerna gör det lätt att tycka om. Variationen är kanske inte så stor med låtar som är ganska lika varandra och 55 minuter speltid på det gör ju att det blir ett album som kanske inte håller hela vägen från start till mål.

Roligt är det väl inte, mediokert är nog snarare min känsla när jag lyssnar igenom detta album. Det är helt enkelt inte ett album som gör något intryck, det finns inte de där lysande låtarna. Det är ingenting som känns speciellt imponerande eller tilltalande, låtarna känns ganska beigea – välgjort men innehållslöst. Snygg produktion men utan låtmaterialet att verkligen baka upp det, intetsägande, ordinärt, någorlunda lagom, mediokert, det är ord jag tänker på när jag funderar kring detta album.

Escapes tredje album är inte alltför imponerande, jag kan inte påstå att det är värt att lägga tid och energi på. Visst, ingen lär ju hata det eller tycka att det är fullkomlig dynga, men att inte vara uselt eller dynga är väl knappast ett speciellt bra försäljningsargument. Det bästa är nog att fly till ett annat album.