Samúel Ásgeirsson - guitar and vocals
Þorsteinn Árnason - bass and vocals
Dagur Atlason - drums and vocals

Released 2020-08-21
Reviewed 2020-08-19

the sign records

Islänningarna i Volcanova surfar på radikala vågor, det kan man se på det fräsiga omslaget. Man får ju också tillstå att Volcanova är ett vettigt namn för ett band från vulkanernas hemvist, ett fantastiskt spännande land sett till naturen är det också, med eller utan radikala vågor. Radical Waves är deras debutalbum, som välkomnar oss till historier om superduper vans, stenmän och berg för att nämna några titlar i svengelsk översättning, 45 minuter speltid känns också sansat om vi ska prata vidare om innehållet. Och väl på det temat kan vi väl också tillägga att det är storner rock/metal det handlar om.

Det är musik med bra ös, bra driv och energi. Musik som surfar på en metallisk tsunami, bra producerat där det finns utrymme för starka melodier men ändå ett snyggt, rått och opolerat tilltal som fungerar väl. Sången har bra pondus i sin framtoning och det känns som ett väl genomfört album rakt igenom. Knappast nyskapande eller dramatiskt ut den aspekten men det är ett sådant där album man gärna skulle ha en vinylskiva bara för omslaget och om man någon gång får infallet att spela den kommer den nog trots allt fungera.

Det är ett ganska kul album, gillar man stoner ska man definitivt ta sig en koll – det känns som att islänningarna har en del karaktär trots att de väl inte direkt kommer med något exotiskt. Därför är det väl knappast ett album som skriver in sig i musikhistorien, men det gäller ju det mesta som släpps och det innebär inte att detta album saknar kvalité. Jag gillar Volcanovas debut även om jag skulle ha velat se en riktigt vass superduper-hit att spela i min superduper-van som jag inte har, och lite fräschare idéer och kanske ett och annat avstick utanför boxen.

Volcanova debuterar snyggt med ett tilltalande album, ett som inte lär göra stoner-fanatikern besviken, det lär nog dessutom gå hem i en del andra kretsar också. Kanske inte lika snyggt eller spännande som omslaget men det är definitivt ett kul album.