Michal Mierzejewski - Recording (strings)
Sascha Paeth - Mixing
Michael "Miro" Rodenberg - Mastering

Released 2020-06-30
Reviewed 2020-06-21

virtualsymmetry.com

Virtuell symmetri, det kan man ju ha, men på vilket sätt är det symmetriskt? Det kanske vi kan ta reda på i denna recension, eller kanske inte, vi får väl se. Det är bandets andra album, det första kom 2016 och de hade en EP 2017. Det sägs att de gjort ett stort avtryck i den progressiva världen med sin cinematiska och episka metall. Så kan det kanske vara, detta är dock Halloweds första titt på det schweizisk-italienska bandets andra album.

Exoverse är ett progressivt metal-album, det kan definitivt höras inspiration från band som Dream Theater men också av den italienska skolan som DGM, Eldritch och så vidare. Ett band som bygger i långa svepande drag, målar med grova penslar i långa svep men med utrymme för lite mer komplexa inslag. Relativt fräscht men det finns inslag som låter misstänkt likt andra band, till exempel lite melodier som dem nog ßkan ha lånat från Dream Theater. Ganska god variation, dynamik och atmosfär men lite väl lång speltid med hela 78 minuter.

Det är ett schysst album, inget snack om den saken. Jag har inga större synpunkter egentligen, låtarna fungerar bra och så vidare. Däremot är ju speltiden lite väl tilltagen, nog hade de kunnat kapa minst en halvtimme utan att tappa något – det hade nog snarare kunnat vara så att en kortare speltid skapat lite mer dynamik och troligtvis också gjort att albumet känts betydligt mer spännande och intressant. ”Less is more” säger man ganska ofta, och när det gäller detta album ringer det väldigt sant.

Virtual Symmetry är ett intressant band med stor kompetens, det jag saknar är att de ska jag lite mer dynamik och våga välja bort saker istället för att ta med allt. Dessutom skulle det vara bra för kvalitén om de vågade bryta sig loss från det väldigt etablerade, progressivitet handlar ju trots allt om att bryta ny mark och våga göra lite mer oväntade grejer, Exoverse är lite för förutsägbar för att verkligen glänsa men den lär nog ändå tilltala de flesta som uppskattar den progressiva metallen.