Mastering by Jakob Grundtman
Cover art and by av Emil Niklasson, Affe Kihlberg, Kettil Engberg och Gustaf Boström

Released 2020-11-25
Reviewed 2020-11-24

urtidsdjur.se

som sverker recordings

Något från urtiden, från tallskogarna, från den svenska obygden, från Uppsala – men egentligen från någon annanstans då bandet Urtidsdjur från Uppsala består av inflyttade individer. De har slagit sig ihop och letade i urtidens fantasier och skapat bandet Urtidsdjur som beskrivs som proggrock till toner av tallskog och sommarregn, och de spelade in debutalbumet i ett kapell i någon mörk skog någonstans. Det känns ju spännande när man läser om det, omslaget är också flott så det förslår men är då låtarna superbra eller borde de bara ha lämnats någonstans i skogen bland urtidsdjuren?

Proggrock till toner av tallskog och sommarregn är ingen dålig beskrivning, folkiga toner, psykedeliska toner, indie, med texter på svenska – det är precis det du får höra. Ett intressant och brett spektrum, fräsch ljudbild, schysst sång på svenska – kul för övrigt med det svenska språket som kanske är lite för lite använt inom den hårda rocken. Speltiden känns vettig, albumet kommer faktiskt på vinyl före den kommer i digital utgåva – vilket känns kul och plus för den låga upplagan som gör albumet exklusivt för den som vill samla. Ett album som känns som något från våra svenska urskogar och som nog passar ganska bra i lurarna vid en vandring genom nämnda urskogar – jag har testat i de jämtländska och där passar det bra.

Affe i bandet mailade för övrigt och skrev om deras släpp, han hoppades att jag tyckte låtarna var superbra – jag får väl påpeka att det tycker jag nog, så bra att jag ska hämta skivan hos postombudet alldeles strax, kanske imorgon. Jag gillar det här albumet, det är snyggt gjort, fräscht, underhållande och med riktigt fina låtar – progressivt kanske. Jag har ingenting jag känner mig speciellt negativt inställd till med detta album, det är underhållande att lyssna på – lagom medryckande, lagom energiskt, ett schysst klassiskt svenskt album kanske man skulle kunna påstå utan att överdriva.

Det som kanske saknas en aning är den där riktigt vassaste hitlåten, men det finns ett gäng låtar som känns ganska minnesvärda och vill sätta sig på medvetandet som Karta & Kompass, Olyckskorp, Luftslott för att nämna en trio. Gillar ni det proggiga tycker jag definitivt att ni ska ta er en närmare titt på detta album, och vill ni inte vänta till januari föreslår jag att ni skyndar er då vinylen är begränsad till 111 exemplar och jag har redan beställt ett av dem.