Vesa Puunuvaara – Drums

No Way Out (2015)

Mixed and mastered by Niko Hyvönen

Released 2020-05-22
Reviewed 2020-07-05

inverse records

Finska bandet Treatment, eller TreaTmenT som de själva väljer att stilisera sitt namn släpper ett nytt album, det första på skivbolag. Debuten kom 2015, men bandet bildades redan 2005 under ett annat namn, sedan bytte de namn igen och i början av förra årtiondet blev de Treatment. Det här nya albumet kallas Sagacity och det bjuder på tio spår och närmare en timme musik, vilket kanske känns lika oroväckande som de mörka molnen på framsidan och om det är något bandet borde göra är det att kapa lite i speltiden då jag tycker att albumet känns lite för långt.

Thrash, prog, heavy metal, något i den stilen känns det som att de använder sig av. De utgår från något thrashigt men kryddar med mer melodiösa tongångar och med väldigt progressiva passager, varierad sång med ganska schysst stämma, nästan lite gotisk eller doomig ibland. Produktionen är inte den absolut bästa men jag skulle inte heller beskriva den som en akilleshäl, det låter trots allt fräscht och ganska fantasifullt. Treatment vågar ta ut svängarna ganska mycket, ändå lyckas de inte riktigt variera albumet så att det håller i femtioåtta minuter, jag tycker att det hade kunnat vara runt tio minuter kortare eftersom de gett mer drama och dynamik till helheten.

Det här är trots en del brister riktigt bra, det är kul att lyssna på och inte förutsägbart. Det är ett album som vågar ta ut svängarna, som vågar tänka utanför boxen och Treatment ska definitivt hyllas för det. Det finns dessutom förbättringspotential när det gäller både ljudbild och selektion, de hade kunnat kapa många minuter om de velat. Favoritspår? Jag vet inte om jag har något sådär uppenbart favoritspår, kanske andra spåret Hermes men inget står ut sådär våldsamt mycket och det kanske bara varierar beroende på när man hör albumet.

Gillar du lite mer fräscha idéer och tycker att det generellt saknas idéer inom metal eller musik i allmänhet tror jag att detta album kan vara något för dig. Det är definitivt värt att kika närmare på, och ett av de mer kreativt intressanta albumen jag hört på ett tag nu. Det kommer inte många album som vågar överraska nuförtiden, så ett stort plus till Treatment som vågar tänka utanför boxen, kan de sedan putsa till sina brister till nästa album så har vi en riktigt höjdare att se framemot, till dess kan vi njuta av denna höjdare.