Chris Sheldon – producer, engineer
Nigel Rolfe – artwork

Released 2020-03-06
Reviewed 2020-04-25

therapyquestionmark.co.uk

marshall records

Terapi? Det är nog en relevant fråga i dessa tider av samhälleliga påfrestningar som kan orsaka psykiska besvär som kanske skulle avhjälpas med terapi. Bandet med namnet Therapy? är nordirländskt och har en hel räcka album bakom sig, detta är en nyinspelningar av favoritlåtar som gjorts live i Abbey Road Studio i London. Visst kan man väl tycka att de borde haft ett snyggare omslag, men det är ju innehållet som spelar roll så det kan vi väl överse med. Chris Sheldon har producerat albumet och James Dean Bradfield från Manic Street Preachers hörs göra ett gästinslag på spåret Die Laughing.

Musikaliskt är det ösigt, punkigt, stonerrockigt, trion har hittat en ganska fräsch nisch för sin musik och bjuder här på godbitar från sin karriär. Det är hyfsad variation och det har givit sina låtar nytt liv och kommit med en levande produktion, ett snyggt sätt att göra en ”best of” istället för att bara sätta ihop en kompilation. Det är ett trevligt urval av låtar, jag hade kanske valt några andra men om det är bandets favoriter kan jag inte klaga då variationen som sagt är bra och de inte överdrivit sitt urval utan hållit speltiden sansad.

Riktigt trevligt album, riktigt bra faktiskt – inte alls så att man gnisslar tänderna. Alla låtar är bra och jag tycker väl inte att någon av dem är direkt svag utan det är lätt att tycka om allt, med inledande Teethgrinder och Die Laughing som mina favoriter. Det är ett lätt album att tycka om, speciellt om man gillar sådant som bandet tidigare gjort och det är svårt för mig att hitta något att klaga på. Det är väl kanske så det ska vara och kul att man får något som åtminstone känns lite fräscht i en tid när det mesta som släpps är väldigt fantasilöst.

Rekommenderat album som jag tycker att ni borde kika närmare på, med underhållande och starka låtar. Dessutom har de riktigt bra energi och en skönt spontan känsla, definitivt ett album värt att kika närmare på – kanske är det till och med det bästa från Therapy?