Cover and layout by Timon Kokott Art-Work
Band photo by Marcel Hobner Photography

Released 2020-01-24
Reviewed 2020-01-29

surgicalstrike.de

metalville

Del av en sjuk värld blir det när tyskarna kommer med en precisionsattack men frågan är väl kanske om de inte träffar lite väl exakt i den thrashiga genren och kanske inte når så mycket utanför. Det är första albumet för Surgical Strike och jag vet väl inte om omslaget är alltför spännande, men det är kanske ändå ganska träffande för albumet och dess tematik som tycks fokusera på mänsklighetens dåliga sidor och dem är ju som vi vet ganska många.

Ganska typisk thrash metal egentligen och du kan väl rada upp band som de liknar om du vill, jag tog mina tre från någon skivaffär någonstans men du kan lika bra nämna Exodus, Sodom, Megadeth och så vidare ad infinitum. De kommer inte direkt med något som tänker nytt, som tänker lite annorlunda eller unikt, det är ett album med lite eller ingen egen personlighet. Ganska förutsägbart skulle man faktiskt kunna påstå att det är. Produktionen är väl ungefär som thrash-produktioner brukar vara och sångare Jens Albert låter som vilken thrash metal-sångare som helst.

Så, vad har då Surgical Strike att erbjuda som vi saknat tills nu? Mitt svar är att det är nog ingenting, vill man ha thrash så finns det bättre alternativ bland de andra bandnamn man kan läsa i denna recension. Det finns inga imponerande låtar och man tröttnar väldigt snabbt på detta album, ett sådant där som känns lite pinsamt att ha i bilen när man har passagerare – inte för att det är så värst dåligt utan mer för att alla hör att det är en blek kopia av diverse andra band som dök upp ett par decennier tidigare. Vill du ha tysk thrash av amerikanskt snitt måste väl Kreator vara ett betydligt roligare alternativ.

Ingenting jag vill behålla, det är väl inte dåligt men jag tvivlar på att ens thrash-fans kommer att orka lägga märke till detta fantasilösa och faktiskt ganska tråkiga album. Kanske en del av samma sjuka värld som de själva refererar till i titeln och så vidare, en meningslös produkt som egentligen inte bidrar till någonting – som väldigt mycket i butikerna just nu.