Starmen Gold - Bass & Vocals

Welcome to My World (2020)

Released 2020-07-24
Reviewed 2020-08-11

starmen.se

sound pollution

Starmen är ett flitigt band tycks det, debuten Welcome to My World kom tidigare i år och gjorde inte oss direkt imponerande. Redan nu kommer album nummer två. Visst kan man vara storkreativ och producera mycket intressant material på kort tid men med tanke på debutens kvalité så känns det överilat med ett album till detta år. Kanske är det bristen på live-möjligheter som gör att bandet släpper ännu ett studioalbum, men vad det än är så känns det snabbt med två band på ett år i en tid där man kan tycka band som släpper album vartannat år är ganska aktiva. Nu behöver ju ingenting sådant betyda något men vi var som sagt inte imponerade av debuten, men visst kan det andra albumet vara mer lyckat.

Stilistiskt kommer jag att tänka på band som Kiss eller något annat band som satt en standard för genren som sedan kopierats åtskilliga gånger – Starmen är en av dessa kopior, en kopia som känns nedgången efter år av kopierande av kopior. Det finns nog inte ett uns av originalitet här, inte ens att medlemmarna kallar sig bandnamnet och en färg är eget, jag kan nämna minst ett band som gör samma sak, som jag dessutom recenserat i år. Annars är det enkla och lättillgängliga låtar utan krusiduller, det gås rakt på sak och produktionen är adekvat. Det följer formatet och nytänkande får du leta efter någon annanstans för det finns inte i Starmens arsenal, något från min arsenal skjuter hål på detta direkt – var är allt det stjärnmannamässiga? Var hittar jag något originellt eller underhållande?

De har färgglada namn men det speglar inte alls musiken utan de borde byta namn på medlemmarna till Starmen Grey, Beige, Brown, och Drab, då präglar namnen mer deras musik. Jag tror inte att de skrivit en enda bra låt hittills. Jag gillar All Along the Watchtower men den skrevs ju av Bob Dylan och har förekommit i covers många gånger, jag tycker bäst om är när vi får höra den i olika skepnader i Battlestar Galactica från början av 2000-talet. Så det är inte direkt unikt eller originellt och gör man inte fantastisk musik kommer man inte att märkas om man inte är unik.

Inte dåligt men inte särskilt intressant, det hade varit roligt om de åtminstone hade försökt göra något som inte känns uttjatat redan första gången man hör det. Nej, dessa stjärnmän känns inte som några större stjärnor, så skrev jag för några månader och så skriver jag nu också för att det är precis lika sant nu som det var då. Det går inte ens att göra ett bra album av det bästa på de två albumen sammantaget, de kanske får ihop till båda sidorna på en singel om man letar noggrant.