Michael Gersdorff - bass
Morten Hellborn - drums

Released 2019-10-04
Reviewed 2020-01-13

sorenandersen.net

mighty music

Den gode Søren från Skandinaviens sydligaste land har satt samman sina ”Guilty Pleasures” i ett album. Ni som inte känner till Søren kan jag väl bara påpeka att det mycket väl kan vara Danmarks mest ansedde gitarrist och han har hörts i massor av band, är bland annat medlem i Electric Guitars men har spelat med och producerat mängder av band och artister. En man som egentligen inte behöver någon introduktion kanske man skulle kunna påstå. Och han har gästmusiker som väl egentligen inte heller behöver introduktion som exempelvis Glenn Hughes och Chad Smith bara för att nämna ett par av dem, resten kan du läsa i listan till vänster.

Det är ett instrumentalt album med gitarrfokus, mycket fokuserat på snygga gitarrmelodier känsla. Man kan väl jämföra med exempelvis Steve Vai eller Joe Satriani som allmänt anses vara ledande på området, men jämfört med dessa är det mer inspirerat av filmsoundtracks från åttiotalet. Här är det gitarren som sköter talandet istället för det vokala och det görs väldigt snyggt, Andersens teknik är riktigt tilltalande och till skillnad från vissa andra i genren så får vi hela tiden ett snyggt och bra flöde genom albumet, något som verkar svårt att genomföra om man ska ta mina erfarenheter med instrumentala album som referens. Det är varierat och med bra djup, det finns många nyanser att upptäcka när man lyssnar och det känns som att mycket ska till för att man ska tröttna på det.

Ett av de absolut finaste instrumentala album jag hört, det är inte ofta jag verkligen tilltalas av sådana album men detta är ett av dem. Varje låt berättar en intressant historia som inte behöver ord för att berättas och för er som har planer på att skriva ett instrumentalt album kan jag bara rekommendera att ni tittar på detta album för Søren vet definitivt hur man skapar ett sådant och detta är ett riktigt bra exempel på hur det låter när man lyckas. Och jag tycker att alla spår på albumet är av hög klass, inga svagheter med Skybar och Bird Feeder som mina två favoriter.

Andersen har lyckats fantastiskt bra med detta album som jag varmt kan rekommendera till alla och där det vore direkt korkat om du som gillar instrumentalrock inte följer den rekommendationen. Det är helt enkelt ett riktigt imponerande album inte bara för att Andersen är en mycket skicklig gitarrist, han är också en riktigt kompetent låtskrivare – riktigt grymt.