Artwork by Stan W. Decker
Recorded, mixed and mastered by Simone Mularoni at Domination Studio (San Marino)

Released 2020-09-25
Reviewed 2020-09-23

skeletoonband.com

scarlet records

Nemesis heter Skeletoons nyaste album och det ser ju intressant ut kan man kanske säga, det tar kanske lyssnare djupare in i den nördiga metallen. Deras Goonies-tematiska They Never Say Die gick väl hem hos Hallowed recensent för något år sedan och nu är det dags för ett album som er mörkare ut, åtminstone omslaget gör det. Det känns lite sci-fi nästan, och det kanske finns viss tematik åt det hållet om man ska dra några slutsatser av titlarna som utgör albumet – men frågan är kanske ändå främst om det italienska bandet fortsätter att övertyga på samma sätt som senast jag skrev om dem.

De håller till i samma musikaliska trakter, power metal med symfoniska inslag, med stora melodier, en episk känsla, och en stor känsla av lekfullhet och självdistans. Det låtar med fart och tyngd men också en känsla av uppsluppenhet, en lättsam känsla får man nästan. De bryter knappast ny mark i det kreativa perspektivet men deras musik är lätt att tycka om med bra driv, med energi, med skön självdistans, god variation och sansad speltid. Produktionen känns väldigt fräsch och modern, musiken har stor djup och ger nästan en känsla av serietidningsdramatik eller något i den stilen.

Nemesis är riktigt bra, titelspåret är grymt men det vimlar faktiskt av vassa låtar, avslutande Carry On är ju ett snyggt sätt att stänga albumet på för att ta ett exempel på något riktigt bra. Visst kan man ju argumentera förtjänstfullt mot att de inte direkt bjuder på några fräcka och fräscha idéer men vad spelar det för roll när man gör det riktigt bra? Det här är power metal i sin bästa form och när band gör det så bra som Skeletoon gör det i detta fall finns det ingen anledning att klaga, jag ser ingenting negativt i detta album – inte ens att de bjuder på sådant vi hört det förr eftersom de gör det så mycket bättre än de allra flesta band jag hört i genren.

Gillar du power metal? Om du svarar ja på den frågan kommer du att gilla detta, det är så här man föreställer sig att vass power metal låter. Skeletoon kommer helt enkelt med ytterligare ett riktigt bra power metal-album, kanske till och med vassare än den fina föregångaren. Det här är ett album man inte bör missa om man gillar power metal-genren, det kommer få album av så här hög kaliber i genren.