Artwork and graphics by Antonella "Aeglos Art" Astori
Graphics and artwork model: Davide Guiliani

Released 2019-12-13
Reviewed 2020-02-15

saintstrade.com
burning minds group

Italienska Saints Trade är tillbaka med album två, debuten kom 2015 och projektet Saints Trade väcktes till liv redan 2009. De säger att det är tid att bli hjältar, musikhjältar kanske. Frågan är väl om bandet har vad som krävs, recensioner tycks lite ambivalenta så kanske inte eller så är det som det ganska ofta kan vara, att jag gillar sådant andra recensenter inte gillar och tvärtom. Kul omslag har albumet fått även om det kanske bär drag av mycket annat som släpps på Burning Minds Group, även musikaliskt påminner det en hel del om många av deras genrekamrater.

Melodiös rock eller AOR kan det beskrivas som, elva spår har albumet och variationen är hygglig även om den ganska långa speltiden har en tendens att kännas lite lång. Sångaren har lite accent men jag tycker att han låter bra och Saints Trade är nog ett av de mer kvalitativa italienska melodiösa rockbanden jag hört. Knappast nyskapande dock men hur mycket melodiös rock kan påstås vara nyskapande? Det är klämkäckt och melodiöst, medryckande och lättillgängligt, ett snyggt producerat album helt enkelt.

Någon kommenterade någonstans att det låter som ett typiskt italienskt melodiöst rockalbum, det finns sämre saker än typisk eller medelmåttig italiensk melodiös rock/hårdrock – det finns massor av bra sådana band och jag skulle nog vilja påstå att Saints Trade är ganska vassa. De bjuder på flera trevliga och medryckande låtar, kanske lite väl mycket klichéer men det är samtidigt klämkäckt som tusan. Det är ett album som är lätt att tycka om, vissa delar är riktigt underhållande men det blir kanske lite väl långt och kanske saknas de riktigt minnesvärda spåren.

Gillar man det italienska kommer man nog att gilla vad Saints Trade har att erbjuda, Time to be Heroes är ett album jag rekommenderar att ni kikar närmare på ifall ni uppskattar melodiös rock/hårdrock. Speciellt om ni gillar italiensk sådan. Jag ger tummen upp för även om det kanske inte är ett fantastiskt eller lysande album så är det svårt att inte ryckas med i den klämkäcka och snygga musiken.