No Rest For The Wounded Heart (1996)
New Life Story (2012)

Released 2019-09-27
Reviewed 2020-04-25

roberttepperworld.com
aor heaven

Robert Tepper har gedigen erfarenhet som låtskrivare med många hits i bagaget, dessutom med filmmusik och annat. Han har fyra tidigare album i bagaget och nu tycker han att han är bättre än resten, åtminstone om man ska tro titeln på senare albumet. Att inte leva upp still stora löften borde nästan vara en automatisk sågning, men eftersom jag är objektiv blir inte Robert sågat speciellt hårt. Däremot har han ett sjukt trist skivomslag, ett fejs på framsidan måste vara bland det mest fantasilösa och tråkiga men kan välja som omslag – det går ju att hoppas att han är bättre på att välja låtar.

Mjukrock eller något i den stilen, tänk de liknande banden och du kan också jämföra med sådana som Mike Tramp och flera liknande artister. Inte direkt fantasifullt, inte bättre än de andra om man ser till det kreativa. Produktionen kan man inte klaga på, ljudbilden är snygg och melodiös och låtmaterialet ungefär vad man kan förvänta sig. Tepper sjunger hyfsat, varken lysande eller uselt, det fungerar på den fronten. Speltiden är också relativt sansad, nog hade speltiden kunnat vara lite kortare men det är väl inget större bekymmer.

Det är ett album med sköna låtar och inga dåliga låtar, det är lättsmält musik som säkert går hem i ganska breda kretsar. Frågan är väl dock om det verkligen gör det, det finns bättre alternativ – så ”better than the rest” är lite av en lögn, eller kanske att i oförstånd missrepresentera verkligheten för inte ens Tepper kan tro att det är bättre än vad exempelvis Mike Tramp eller John Waite och många andra med dem kan åstadkomma. Tepper skulle nog ha behövt en och annan riktig hitlåt och kanske lite mer dynamik och även lite utanför boxen tänkande.

Egentligen borde jag sluta bli besviken på musiker och låtskrivare som spyr upp samma grejer om och om igen, och bara se hantverket för vad det är. Teppers musik känns ungefär som industriell massproduktion, han kan hantverket, gör det bra, men vad han gör är lika spännande som Volvos senaste bil eller Husqvarnas senaste motorsåg – mer av ett verktyg för att jaga bort tystnaden än något man faktiskt verkligen dras till. Teppers album är solitt och trevligt att lyssna på, men det är mer hissmusik än underhållning.