Science Fiction (2018)

The Body (2020)

Recorded, mixed and mastered by Radiant Knife at Starless Sound (www.starlesssound.com)
Album art by Terry Grow

Released 2020-10-09
Reviewed 2020-10-10

Radiant Knife släpper andra delen i sin duologi om kroppen och spöket, första delen The Body uppskattades av oss på Hallowed, bra album men likt tidigare alster jag omskrivit kändes det som att det borde ha varit bättre. The Ghost som kommer nu hör ihop med The Body och sätter på något sätt sin föregångare i lite bättre ljus eftersom båda lyfts om man sätter dem samman till en enhet med den tekniska och mer jordnära sludgeproggaren som sedan går över i en mer drömsk och utomkroppslig historia, nästan som att man berättar om övergången mellan livet och döden eller vakenheten och drömmen.

Stilistiskt är det inte olikt det Radiant Knife gjort tidigare, sludge/stoner med psykedeliska och progressiva inslag – denna är lite mer drömmande än föregångaren och även än albumet Science Fiction som jag skrev om 2018. Det är snyggt producerat, fräsch ljudbild och ganska intressant atmosfär men kanske inte överdrivet varierat över den dryga halvtimme allt pågår. Samtidigt kanske man inte behöver så mycket distinkt variation när det pågår i en lite utomkroppslig atmosfär, det finns ändå djup och en känsla av dynamik genom albumet.

Bra album! Det här står starkare på sina egna ben än de föregående jag recenserat från Radiant Knife då de tar sin musik på lite större äventyr än de gjort tidigare. De vågar drömma och kanske också låta lyssnaren drömma, det är utan tvekan ett dramatiskt och ett intressant album på många sätt. Det som saknas är väl precis som tidigare en distinkt hitlåt som verkligen fångar mig som lyssnare, visst är musiken och helheten fängslande men något som är omedelbart belönande hade definitivt inte varit fel. Samtidigt är det väl inte överdrivet negativt heller, albumet står väldigt starkt ändå och det är mycket trevligt att lyssna på och tål att upprepas många gånger.

Har ni gillat Radiant Knifes tidigare alster kommer ni gilla denna, det är nog det bästa jag hört från duon och ett riktigt spännande alster både på egen hand och kanske än mer tillsammans med sin kompanjon The Body. Här tycker jag definitivt att Radiant Knight kommer till sin rätt och gör ett riktigt vasst album, The Ghost är väl värt att titta närmare på.