Recording: Daniele Nelli / Davide Bitozzi – Adrenaline Recording Studio, Lorenzo Buzzigoli (only drums) – Folsom Prison Studio
Mixing and Mastering: Daniele Nelli / Davide Bitozzi – Adrenaline Recording Studio
Artwork and illustrations: Bruno Consani

Released 2020-06-05
Reviewed 2020-08-07

antigony records

Plight Radio väcktes till liv redan 2011, i Livorno. Det har varit ett sidoprojekt under alla dessa år, men nu har bandet skrapat ihop material så att de kan släppa sin första EP. Det är en historia med fem spår och 34 minuters speltid så egentligen kanske EP är att ta i, det är väl snarare ett album även om det inte är så många spår på det.

Musikaliskt är det instrumentalt, post-rock är väl sub-genren vi använder när vi beskriver denna trios musik. Det kan väl även höra några experimentella mellanspel, mycket reverb och förvrängda ljud, kanske inte något som bör överraska den som brukar lyssna på musik ur post-rock-genren. Fem spår som jag redan skrivit, alla utom den inledande ouvertyren är långa, mellan sex och åtta minuter. Varje spår kan ses som fristående kapitel i bandets äventyr genom tid och rymd – något sådant är min känsla när jag lyssnar på det, låttitlarna ger dock inte någon större indikation om det är det eller något annat som bandet själv tänker sig.

Sköna atmosfärer och sådär men det hade inte skadat med lite mer driv ibland, att de exempelvis hade kunnat dra upp tempot lite i vissa parter. Jag saknar lite dynamik, de gör sitt hantverk bra och jag gillar det men saknar samtidigt något, det där lilla extra kanske man kan påstå. Samtidigt tror jag att det nog tilltalar den som gillar post-rock och den instrumentala grenen av rockmusiken för visst finns det mycket här som känns både spännande och tilltalande.

Det är ett fint album, eller en fin EP om man vill ha det som skivbolaget eller bandet påstår. Ett trevligt musikaliskt äventyr som väl kanske inte riktigt lyfter men visst kan man låna det ett öra en liten stund eller två. Jag skulle inte tro att du blir besviken om du köper detta album, du kanske inte heller blir lyrisk men det kan man ju inte heller säga att bandet var.