Gong Show (EP 2016)
Ghosts (2017)
Part Time Punks Sessions (EP 2019)

Released 2020-05-22
Reviewed 2020-08-04

artoffact records

Ötzi är ju förstås den där mumien som hittades på ett berg i en smältande glaciär för runt 30 år sedan, det är också ett amerikanskt band inom post-punk-genren. Storm är deras andra album som bjuder på 35 minuter musik fördelat på tio spår. Bandet bildades 2014 och släppte första albumet 2017 och har nu hunnit med två album och två EP. Det påstås att albumet är byggt på många livsförändrande känslor och att det kanske kan beskrivas som att försöka rida ut stormen, man är medveten om att den kommer att ta slut men inte vad som kommer att visa sig på andra sidan.

Post-punk är väl genren, det är ganska vidlyftigt egentligen om man ser till genren. Det är precis som Häxan jag recenserade igår ett tjejband, och tycks bära på lite aggressioner då deras musik är rättfram, rak, rivig och lite aggressiv. Ganska analog ljudbild men samtidigt ganska fräsch framtoning med personlighet och djup. Vid första lyssning lät det lite daterat men efter att jag lyssnat några gånger så tycker jag att det låter ganska fräscht, låtarna har en karaktär som är relativt egen och utifrån mina referenser tycker jag att de bjuder på relativt originell musik. Bra sångare för övrigt, mycket personlighet i sånginsatsen och speltiden är dessutom sansad med god variation.

Visst får de tummen upp för sin rättframma och fräscha musikaliska framtoning, det är på det sättet ett ganska kul album. Du förstod att ett men var på väg och det kommer i form av att låtarna är lite för tjatiga och därför tröttnar jag snabbt när jag hör inslag som Scorpio med flera. Dessutom på saknar jag på samma konto något riktigt vasst hit-inslag som verkligen skulle gripa tag i mig som lyssnare. Min känsla när jag nu åter spelar mig genom detta album och skriver denna text är att de har en fräck och fräsch bas att bygga ifrån sett till stil och ljudbild, men det behövs lite vassare låtar – något som kan gripa tag i och hålla fast mig som lyssnare.

I slutändan är Storm ett ganska fint album, det har schysst låtar och kul ljudbild. Däremot är det inget album som verkligen fångar mig och mitt intresse, det får mig inte att känna så värst mycket egentligen men en sak jag kan känna är att det nog borde ha varit bättre. Alla ingredienser finns men det bakas kanske inte riktigt ihop på ett sätt som garanterar ett minnesvärt och riktigt spännande album.