Mixed & Mastered by Henrik Udd at Henrik Udd Recording.
Band Photos by Sascha Sinofzik

Released 2020-01-10
Reviewed 2020-01-01

mysticprophecy.net

roar

Vi börjar året bra med Mystic Prophecy som ofta fått fina betyg av oss här på Hallowed. Senast det begav sig släppte bandet ett album med covers, ett som kanske inte var deras bästa men ett schysst album. Nu i inledningen av det nya decenniet kommer deras nya album Metal Division och det kommer på ett för dem nytt skivbolag och beskrivs som ett riktigt tungt album och så vidare. Jag kan snabbt konstatera att Lipakis och hans manskap fortsätter på sin inslagna väg.

Det är tung heavy/power metal med stark energi och Liapakis karaktäristiska sång som främsta vapen. Det är ösigt och varierat med kanske starkare dynamik än de brukar ha vilket skapar en känsla av kraftfullhet, och även om det är välbekant så är det samtidigt ganska fräscht och inte överdrivet förutsägbart vilket känns väldigt positivt. Som brukligt är bjuder bandet på en snygg och fräsch ljudbild som bör tilltala alla som gillar bandets tidigare verk. Visst vinner de väl inga större originalitetspoäng men känns, som jag var inne på tidigare, fräscha nog för att det ska kännas som ett nytt album med lite fantasi och inte bara som en upprepning av vad de gjort tidigare.

Man kan nog beskriva Mystic Prophecy som ett pålitligt band som alltid levererar kvalitativa album och detta är definitivt inget undantag. Det är en parad av riktigt bra låtar som man gärna kan lyssna på både en och två gånger, visst kanske man kan anmärka på att det inte bryter ny mark men det känns tillräckligt nytt för att man ska dras med i de energiska och bra låtarna. Det är också rejält och tungt, såsom man vill att heavy metal ska vara, det är inget trams, inget tillbaka till åttiotalet eller något sådant skit utan bara ett nytt riktigt bra album från ett riktigt bra band.

Gillar ni Mystic Prophecys tidigare album är det rent av korkat att missa detta album, och gillar ni heavy metal ska ni definitivt också kolla upp vad Lipakis och hans band har att erbjuda. Jag ger definitivt tummen upp och ger mig nog på att beställa en vinylkopia av albumet, frågan är bara vilken av färgerna jag ska välja. Och med det konstaterar jag att årets första betyg sätts högt.