All is Left to See (2015)
Six Songs Of Happiness (2006) (2017)

Released 2020-01-31
Reviewed 2020-01-2

moloken.net

the sign records

Moloken är tillbaka med ett nytt album, senast det begav sig var 2015 och då skrev vi en positiv recension om det svenska bandet och deras lite molokna musik. Några år har passerat sedan dess och vi har skrivit om en hel del album medan Moloken släppt en gammal tidigare osläppt skiva. Man kan väl säga att de hunnit vara med ett tag nu även om de inte direkt spottat ur sig album, vilket förstås kan betyda att de tar sig tid att göra varje album mer noggrant istället för att hasta ut nya hela tiden. Unveilance of Dark Matter kallar de sitt senaste alster och den ser i alla fall relativt spännande ut om man bara ser till omslaget.

Musikaliskt är det i samma stil som tidigare med doomig metal med vrålig sång där vi får en del progressivt men också inslag av svunna storheter som sjuttiotalets pionjärer och så vidare. De är extremmetall och doom men så mycket mer än så kanske man inte kan beskriva dem utan att börja slänga in att det finns inslag av både det ena och det andra. Det är ett band som flyter omkring lite stilistiskt, kanske kan man säga att de gör sin egen grej. Deras musik är ganska mörk och dyster, moloken skulle man nog kunna beskriva den som. Det är också musik med stort djup och som blir bättre allteftersom man lär känna den, ett album som kräver att man ger det lite tid annars får man nog inte ut så mycket av det.

Det är ett spännande album som dessutom är ett bra album med schyssta låtar, intressanta inslag och inte helt förutsägbart. Svagheterna är få, om det ens finns några av dem men styrkorna är desto fler. Det är ett dramatiskt och spännande album skulle jag vilja påstå, kanske Molokens bästa och definitivt rekommenderat till alla som uppskattar bandet och den mer progressiva och mörka doomiga metallen. Inga spår sticker väl egentligen ut från de övriga, det är ju inte heller musik som bygger på radiovänliga hits så det spelar ingen större roll och inga av spåren är svagare och djupet stort så det är ett album som lockar en att lyssna.

Jag tycker att du ska ta en närmare titt på detta album, det är som sagt riktigt bra. Mer än så behöver jag väl knappast skriva, snyggt och kul album. Moloken fortsätter att leverera kvalitativ musik.