King for a Day (2015)

Artwork: Kim Stenberg based on original paintings by Eva Stenberg

Released 2019-08-30
Reviewed 2020-03-12

magicpie.no
karisma records

Idag serverar vi magisk paj som bakats på fragment av det femte elementet, det vill säga små fragment av filmrutor från när femte elementet syntes på bioduken. Det blir en fem bitars anrättning som känns ganska välbakad och smaksatt med inslag av Dream Theater, Pink Floyd, Genesis och andra progressiva rockare. Första gången vi fick smaka på den magiska pajen var 2005 och detta blir femte gången.

Om du inte från den inledande svadan förstod att norska bandet Magic Pies femte album bjuder på klassiskt progressiv rock/hårdrock, så får du det förklarat nu. Inspirerat av de stora men ändå fräsch och kreativ, dessutom är det ett ganska oförutsägbart album som faktiskt känns progressivt. Det är också ett dramatiskt album med stort djup och bra variation, ganska långa spår, speciellt det avslutande som närmar sig 23 minuter. Det är totalt fem spår och en speltid som känns sansad, men det måste den ju vara för att få plats på vinylskivan.

Hyfsat magiskt är det nog trots allt, riktigt vasst tycker jag åtminstone att man kan beskriva det som. Imponerande skulle man kanske också kunna tillstå utan att överdriva, det norska bandet vet uppenbarligen hur man skapar spännande musik. Alla spår är vassa, det avslutande 23-minuterseposet The Hedonist är det finaste av de fem, det är imponerande att skapa ett så långt spår

Det blir tummen upp för denna magiska paj, det är ett underhållande och riktigt bra album på alla sätt, det finns helt enkelt ingenting att klaga på. Jag tycker att ni bör kika närmare på detta album, speciellt om ni uppskattar den progressiva rockmusiken.