8. VederkvickelseDawn
9. Landet Bortom Skogen

Manifest MMXIX (EP 2019)

Released 2020-09-11
Reviewed 2020-09-04

shadowrecords.se

Det handlar om det besegrade livet när Lifvsleda tar ton för andra gången, en EP kom från dem 2019 och nu kommer ett album. Tydligen spelades albumet delvis in i skogen i yttersta isolering, alltså oerhört långt från den pågående pandemin, eller pesten som skivbolaget kallar det. Det är dock lite skillnad på Covid19 och Pest då dödligheten i covid19 är runt en procent (om du är över femtio) och i pest mellan femtio och hundra procent (cirka 10% för pest om den behandlas) om sjukdomarna inte behandlas i tid. Det sägs som att albumet stinker som något gammalt ruttet som grävts upp och återväcks. Frågan är vad de åsyftar med det, pest förekommer runt om i världen med årliga fall, exempelvis 1–17 fall om året i USA enligt CDC så det måste vara något annat de grävt upp – liemannen kanske?

Det handlar om black metal enligt vad man kan hitta i mögliga grottor i urskogen, grötigt och lågteknologiskt. Något mögligt har de nog fyllt instrumenten och mikrofonen med, det låter rått och billigt – det känns inte som något välgenomtänkt och omsorgsfullt inspelat utan mer hoprafsat och mörkt. Det är ganska odramatiskt, ganska simpelt och det stämmer väl ganska väl in på de format de följer, förvänta er inget spännande utan mer något typiskt. Med 41 minuter är också speltiden ganska lång, men det är åtminstone inte skrämmande långt och det får väl påstås vara positivt.

Man kan nog lätt drabbas av livsleda när man lyssnar på sådant här, jag tappar på något sätt all den lilla livsglöd jag har när jag lyssnar på album som detta. Det är vråligt, tråkigt, och mest en ljudkuliss av billigt ljud, det fångar inte mig utan får mig snarare att vilja trycka på knappen som visar en kvadrat. Men seriös som jag är så härdar jag ut, inte bara en gång utan jag torterar mig ytterligare flera gånger och känslan är att bortgång till landet bortom skogen inte skulle vara så dumt – tack och lov tar det slut och jag kan lyssna på något betydligt mer acceptabelt.

Tydligen har medlemmarna varit involverade i den riktiga black metal-scenen sedan den uppkom och visar tydligen inga glättiga album på fejsbok och så vidare. Det spelar ingen roll vilka det är, och det är för att det vem som helst skulle kunna skramla fram ett album som detta. Det är kanske inte så men det är så det känns när jag lyssnar på detta.