Zero Hour (EP 2016)

Tobias Sammet - vocals
Ina Morgan - vocals

Released 2020-07-17
Reviewed 2020-07-17

pride & joy

Högtflygande jaguarer från Mexiko släpper sitt debutalbum Endless Nights. Bandet bildades 2014 och är från Cancun som ligger i Mayaregionen i Mexiko, de inspirerades till namnet av Jaguaren som är ett heligt djur för mayafolket. Lite synd att de inte hade något jaguartema på skivomslaget, det omslag de satt på albumet känns oerhört tråkigt. De har annars en EP från 2016 i bagaget och har turnerat ganska flitigt de senaste åren, och med deras scenframträdanden i åtanke så är det ju knappast vara av ondo för dem att utvidga sin repertoar.

Musikaliskt är det heavy metal av ganska klassiskt snitt, ofta i ganska högt tempo och med en del fokus på melodi. Det är inte direkt något som känns nytänkande eller dramatiskt, det är ett album som följer formatet för genren ganska väl. Låtmaterialet är relativt typiskt för stilen, variationen är ändå relativt bra och speltiden känns ganska rimlig. Det är en bra produktion som känns välbalanserad och modern, hyfsad sångare dessutom – jag tycker att det är en produktion som känns lite mer mogen än en debut, men som samtidigt känns lite lekfull och energisk.

Endless Nights är ett bra album, man rycks med i låtarna och det känns både lätt att ta till sig och att tycka om. Kul också att de har ett par låtar på spanska som Tormenta och Nunca Más, det är alltid kul när band väljer att göra saker på andra språk än engelska. Det kanske är ett recept för framtiden att bara sjunga på spanska, men det kan ju också vara negativt – allt beror ju på kvalitén. Det är god kvalité på låtarna på detta album, det finns inte överdrivet mycket att gnälla över. Lite mer nyskapande, lite mer fräscha idéer hade inte varit av ondo, något sådant hade rentav kunnat få jaguaren att lyfta till oanade höjder.

Jet Jaguar klarar av sitt debutalbum med bravur, visst kan man önska originalitet och fräckare idéer men de flesta band tenderar till att vara lite mer försiktiga på sina första album så det kan ju komma. Det är ett solitt heavy metal-album som är underhållande att lyssna på och som träffar ganska rätt med det mesta. En riktigt distinkt hitlåt hade väl inte varit fel, men det finns många fina heavy metal-dängor att lyssna på i avsaknad av den.