Stephen Hopkins - Drums & Vocals

Old Taste (EP 2016)

Recorded at Tommi rock Studios, Newcastle, Australia with engineer Mitta Norath

Released 2020-02-21
Reviewed 2020-05-08

unfd

Ett band som vänder sig till mig kanske, åtminstone om man kikar på bandnamnet. Trion från Newcastle kommer nu med en ny EP som innehåller sex spår och avslutar en viss period av väntan för dem som hoppats på nytt material från bandet. Personligen är det första gången jag stöter på bandet och jag kan vän inte påstå att det är en bekantskap som är negativ. Det är modern punkrock med god energi och lagom med mörker, snyggt omslag dessutom, de har definitivt potentialen kan man kanske snabbt tillstå.

Det är alltså modern punk det handlar om, ofta medryckande låtar med visst mått av mörker som snyggt kommer fram. Det ska väl dock tillstås att det knappast bjuder på något som känns nytt eller obekant i det stilistiska perspektivet, däremot tycker jag att de har en ganska fräsch framtoning och ljudbild som är till deras fördel. Bra sångare, inte direkt unik för genren men han passar utmärkt in i bandets ljudbild. Det känns som att det är musik som är lätt att ta till sig och eftersom det är en EP så lär du knappast tycka att det är för långt, motsatsen är mer trolig.

Jag gillar denna, det är tilltalande låtar och inga direkta svagheter bortsett från att EP-formatet är lite trist men med över 20 minuter speltid blir det ändå bra tycker jag. Jag tycker att titelspåret är riktigt vasst men att det spår som kallas Somewhere Else nog är det allra flottaste, önskar vi inte alla att vi var någon annanstans, just nu gör jag definitivt det men att lyssna på Introvert gör det ju ändå lite mer uthärdlig, kanske. Deras musik förtjänar att få höras bland punk fans likaväl som rockfans i allmänhet, det är en mycket fin EP och det enda man egentligen kan klaga på är väl att de, precis som en majoritet av alla musiker, borde hitta lite mer egna vägar eftersom de inte direkt överraskar. Till deras fördel kan vi dock säga att de ändå känns hyfsat fräscha.

En fin EP med bra och tilltalande låtar, jag har inte direkt något att klaga på utan kan snarare konstatera att det kan vara en ganska bra idé att kika närmare på Introvert.