Mixed and mstered by Ivo Stefanov
Mixed and mastered at Intelligent Music Studios
Strings by Intelligent Music String Orchestra

Released 2020-06-09
Reviewed 2020-08-02

intelligent-music.com

Intelligent Music Project, det var ju ett ödmjukt försökt till ett bandnamn eller projekt. Detta är den femte versionen och det är det femte albumet, bakom allt står Milen Vrabevski från Bulgarien. Han har en del namnkunniga artister till sin hjälp och resultatet blir Intelligent Music Project, eller Intelligent Music Project V i detta fall. Det ser ju lite hoppingivande ut om man ser till omslaget, innanför det nämnda omslaget hittar vi ett dussin spår som sjungs av en del riktigt kompetenta sångare och framförs av kompetenta musiker.

Musikalisk är det melodiös rock/hårdrock, vi får en del klämkäcka refränger, bra sångare, lite stråkar och kanske inte speciellt mycket originalitet. Ljudbilden är snygg och låtmaterialet känns lättillgängligt, ett album som kan vara lätt att tycka om. Hyfsad variation sett över albumet men egentligen ganska mycket vad man kan förvänta sig av ett album av denna typ. Det bjuds inte på några överraskningar utan det känns ganska mycket som att man får vad man kan förvänta sig. Speltiden på dryga femtio minuter är kanske lite lång, mer variation eller fantasi hade nog behövts för att verkligen komma undan med så lång speltid.

Ett bra album, bra låtar, bra sångare och melodier, ibland väldigt medryckande. Det är inte riktigt fräscht eller spännande nog för att hålla intresset på topp hela vägen, jag tycker att albumet börjar väldigt bra men mitt intresse vandrar från albumet ju längre det pågår med vissa undantag. Gillar man melodirock och AOR, den typen av musik så är det nog inte ett dåligt val. Jag tycker att det är bra och andra spåret Don’t Let Them Win kan vara min favorit på albumet, jag skulle däremot ha velat höra lite mer dynamik, lite mer själ, lite mer djup och dramatik. Det är ett fint hantverk men lämnar en del att önska när det gäller låtskrivandet och fantasin – det känns välbekant, som att jag hört det förr trots att detta är första gången jag hör Intelligent Music Project.

Så överdrivet intelligent är det väl inte, det känns inte som att det ligger några underfundiga och intelligenta idéer bakom låtarna eller arrangemangen. Det är klassisk melodiös rock/hårdrock med schyssta låtar. Ett album man definitivt kan lyssna på en stund men som jag inte tror kommer att lämna något större avtryck. Det är ett sådant där album du inte blir besviken om du köper men som du samtidigt inte lär spela speciellt ofta.