Harriet - bass
Jess - drums

Produced, mixed, and mastered by Todd Campbell

Released 2020-07-24
Reviewed 2020-08-03

haxan.co.uk

Häxan vill att deras debutalbum ska vara ett vitt brus som stänger ute den galna värld vi lever i och vara en verklighetsflykt där människor kan avnjuta musikens kraft. Det kan ju tyckas förhäxande och spännande, den brittiska trion kanske bestående av häxor fick överkomma vissa utmaningar till följd av viruset som lamslagit stora delar av världen vid inspelningen av albumet men till slut blev det klart och nu finns det tillgängligt.

Det är ett album med nio spår som trion satt ihop och stilistiskt är det klassisk rock/hårdrock – rättframt och enkelt. Kvinnlig sång förstås eftersom bandet består av enbart sådana, vilket är lite annorlunda mot normen i genren – sådant är alltid kul. Låtarna är hyggligt varierade kanske ingen supergigantisk variation men tillräckligt för att de 43 minuterna smidigt ska avhandlas utan att man sitter och väntar på att det tar slut. Klassisk produktion, inte så överproducerat som vissa moderna band utan lite ruffigare och kanske lite mer levande – jag föredrar när man inte polerar allt så överdrivet så det är definitivt en bra produktion.

Visst kan man som kritiker ha flera synpunkter på Häxans debutalbum, det är inte direkt så att de kommer med något nytt eller överraskande. Och jag saknar den där lilla spetsen, x-faktorn som de bästa albumen besitter. Samtidigt är det svårt att inte dras med och tycka om White Noise, det är ett bra album och låtarna är bra och medryckande överlag. Första spåret Damned if You Do är det spår jag tycker bäst om och Grave Digger är ett ganska tråkigt spår som de hade kunnat utelämna, den är för lätt att tröttna på, och det på ett album som känns ganska lätt att tröttna på överlag.

Det är ett lätt album att tycka om, låtarna är bra och det känns som ett underhållande album – det är ett bra vitt brus för att stänga världen ute en liten stund. Dock finns det bättre alternativ för den saken och det är väl också Häxans problem, de är inte förhäxande nog, deras magi är inte tillräckligt stark och redan efter ett par gånger börjar jag tröttna på stora delar av albumet. White Noise är helt enkelt en fräsig debut men bandet behöver hitta det där lilla extra om det verkligen vill göra ett avtryck.