Et Ex (2018)

Produced by Daniel Fagerström and Anton Sundell

Released 2020-07-24
Reviewed 2020-07-21

gostaberlingssaga.com

insideout

Gösta Berlings Saga, bandet alltså, väcktes till liv för tjugo år sedan och har (enligt pressmaterialet) länge demonstrerat en törst efter att utvecklas och hitta nya soniska mutationer. Det påstås att de särskiljer sig från andra så kallade progressiva band genom att faktiskt vara progressiva och knuffa undan klichéer i förmån för framåtskridande idéer. Jag skrev om deras tidigare album Et Ex för ett par år sedan och blev väl inte överdrivet hänförd, det var mer som ett soundtrack än ett riktigt gripande album. Konkret Musik heter detta nya alster som precis som föregångaren släpps av InsideOut, och det sägs att det återigen tagit stora steg och återuppfunnit sig – ett inte helt missvisande påstående.

Instrumental musik är vad det handlar om, och det är progressiv sådan med mycket spännande syntar och vass produktion. Det känns fräscht och finurligt, där varje låt är ett litet äventyr i sig och som samtidigt blir en del i ett större äventyr. Det här är kreativt betydligt mer spännande än föregångaren och det finns ett stort djup som gör att man lätt kan lyssna på detta album många gånger om. Visst finns det inslag som bandets tidigare fans kommer att känna igen men bara genom kortare och mer dynamiska låtar har de skapat något annorlunda och kanske faktiskt mer episkt än deras tidigare alster trots att de hade längre låtar. Det är väl dessutom mer progressivt att hålla nere speltiden eftersom ett ganska vanligt kännetecken för progressiva band är långa låtar – till och med den totala speltiden är väldigt sansad.

Om Et Ex var bra men inte överdrivet fängslande så är Konkret Musik något helt annat, riktigt bra och gripande. Det elektroniska som flitigt används på detta album skapar ett intressant djup som jag inte tycker att de hade på det föregående albumet, samtidigt har de behållit sådant jag tyckte var bra från det albumet så det är enkelt att konstatera att det är en riktig höjdare jag lyssnar på. De drar nytta av friheten man kan ha när man gör instrumental musik och de vågar vara äventyrliga vilket ger ett album man verkligen lyssnar på. Alla spår är riktigt bra och inget känns svagare, kanske inte heller att något riktigt sticker ut i den positiva bemärkelsen, det är en låtlista som engagerar hela vägen från inledning till avslutning.

Konkret Musik är bra musik, progressivt, dynamiskt, äventyrligt, spännande och riktigt bra – Gösta Berlings Saga har hittat väldigt mycket rätt när de skapat detta album. Det är fräscht och känns spännande att lyssna på, definitivt inte samma déjà vu som de flesta album jag skriver om kan ge. Kan mycket väl vara en kandidat till min topplista över årets finaste album, men det får vi se när året faktiskt ska summeras om ett antal månader. Det jag kan konstatera nu är att ni inte borde missa detta fina album, det är en höjdare.