Recorded with Greg Wilkinson at Earhammer Studio, Oakland, CA
Mastered by Maor Appelbaum

Released 2020-05-22
Reviewed 2020-06-12

fromhell.net

fastball music

Från Helvetet kommer råttor och korpar, och kanske lite annat som inte nämns i titeln, som exempelvis robotar med stor musikalisk förmåga och så vidare. Det är det amerikanska bandets andra album, som mycket riktigt kommer från Helvetet. Jag ser att de jämförs med andra band, som Testament och andra lite välbekanta band inom den thrashiga genren. Det bjuds på tio spår, det börjar med ett mörkt hjärta och pryds av ett ganska tråkigt omslag.

Musikaliskt hamnar det på den thrashiga skalan, rivigt med rivig sång – positiv ösighet kanske man kan påstå. Hyfsat producerat men knappast något som sticker ut, detsamma gäller låtmaterialet som knappast kan beskrivas som häpnadsväckande. Det blir ganska förutsägbart och låtmaterialet känns ganska väntat och egentligen bjuds det väl inte på något utomordentligt på den fronten. Dessutom är femtiotre minuter lite väl långt när det gäller speltiden, det hade varit vettigt med lite kortare och med större djup.

Det finns definitivt positiva inslag här, med driv och energi. Room For One och Body Rats är sköna rivjärn till låtar men som helhet är det ett ganska anonymt album. Visst fungerar det, det är inte urkasst eller något sådant, men det glänser inte och det finns massor av thrash metal som är betydligt bättre än detta album. Jag tycker nog att band som anser sig komma från helvetet borde hitta på något roligare än detta, något fräsigare eller åtminstone mer spännande – robotdjävulen i Futurama hittar på roligare musik än den vi har här, så helvetet har definitivt mer att erbjuda än detta band lyckas åstadkomma.

Kan säkert vara ett kul album att sätta tänderna i för den som uppskattar thrash metal men knappast ett för den mer avslappnade betraktaren, det finns mycket mer intressanta album i thrash metal-genren. Kanske borde de återvända till helvetet, ta hjälp av robotdjävulen och skriva lite roligare låtar, då kanske nästa album blir värt att titta närmare på.