I Am God (2016)

Produced and mixed by Fraser Edwards at Azura Sound in London, England
Mastered by Tony Lindgren at Fascination Street Studios in Orebro, Sweden
Artwork by by Gustavo Sazes

Released 2020-06-05
Reviewed 2020-05-29

Frasers debutalbum från 2016 var riktigt grymt och riktigt underhållande, snyggt omslag dessutom. Nu kommer ett nytt album, den här gången med kollegan från Sharky Sharky Richard Carnie som sångare. The Architect heter det nya och det innehåller tolv spår, där vi får några referenser till Dragonforce och en Elton John-cover. På tal om cover så tycker jag väl inte att omslaget imponerar, det förra var flott men detta är faktiskt ganska trist – kanske är dags för en bättre arkitekt för omslaget, eller en bättre idé.

Musikaliskt kanske man inte alltid ska sluta säga att de låter som Dragonforce, för visst finns det nog inspiration med klämkäcka låtar, starka melodier, snabba gitarrfingrar. PelleK som sjöng på senaste albumet är en vass sångare men Carnie som står för sånginsatsen denna gång är nog snäppet vassare och lyfter många av låtarna. Men det är inte sång på allt, det finns en del instrumentalt också, en del onani dessutom. Ljudbilden är snygg och power metallisk, variationen är hyfsad men kanske att det skulle behövas ett lite större djup och lite mindre uppenbart uppvisande av fingerfärdighet som egentligen inte har någon större nytta för helhetsbilden.

Jag gillar albumet, speciellt sånginsatsen som är ett lyft jämfört med sist. Jag tycker dock att det förra albumet var bättre, det hade mer speciella låtar jämfört med detta. Men visst är det underhållande, Stop Saying We Sound Like Dragonforce är ju schysst och visar att även Fraser kan skriva klämkäcka låtar. Jag gillar också den avslutan Elton John-covern, Warzone kan också sägas vara klämkäck och kul. Jag saknar dock det där lilla extra som gör ett bra album exceptionellt.

Gillade ni I Am God från 2016 kommer ni säkerligen att gilla detta album, det är ett kul och underhållande album med trevliga låtar. Kanske inte överdrivet minnesvärt men det lär ju knappast göra någon besviken – speciellt inte den som gillar melodiös power metal med fingerfärdigt gitarrlirande. Jag kan dock inte låta bli att hoppas lite mer på ett nytt Sharky Sharky-album med tokiga fiskhistorier och smakfulla maneter, men tills det kommer kan man ju alltid sluta säga att det låter som Dragonforce.