All songs written, produced and performed by The Driftwood Sign
Drums recorded by Ulf Blomberg at Hoborec, Lund
Mixed and mastered by Lian Gerbino at White Door Mixing

Released 2020-01-24
Reviewed 2020-01-09

thedriftwoodsign.com

Trasiga tider kan man väl med all sannolikhet applicera på mänskligheten och vår planet just nu, med värmerekord, massiva bränder, kollapsande glaciärer, gryende konflikter mellan vissa nationer, nationalister, sverigedemokrater och en massa annat mindre önskvärt som goda exempel på detta.  Det är första albumet för Svenska bandet The Driftwood Sign som också fått det namnet och det avhandlar en del av det jag nyss räknade upp. Det är ett band som varit med ett tag, vi skrev positivt om dem 2015 och det blir positivt nu också. Att det är positivt beror inte enbart på ett snyggt omslag även om det förstås alltid är positivt, men det är vass musik som är albumets starkaste kort.

Musikaliskt är det lite grungeig heavy metal som tematiskt känns lite mörkare i sinnesstämningen än EPn jag skrev om för några år sedan, kanske på grund av ”broken minds in broken times” eller något sådant om man vill parafrasera titelspåret. Det är ganska varierat, bra producerat och med bra sångare – refrängerna känns ofta ganska minnesvärda och medryckande men inte direkt klämkäcka eftersom albumet har en lite mörkare underton. Det kanske inte direkt dryper av superfräscha inslag men det är ett modernt och snyggt album som ger ett hyfsat fräscht intryck. Bra variation och sansad speltid är andra aspekter som gör att det känns som en kvalitativ produktion.

Det här är ett riktigt vasst album, underhållande låtar, skön atmosfär och bra sångare – det är ett man kan lyssna på både en och två gånger utan att tröttna på det. Titelspåret är vassast på ett album som jag inte tycker har några svagheter värda att nämna, det är lätt att ta till sig och lätt att tycka om så jag kan konstatera att The Driftwood Sign träffar väldigt rätt med sitt första album. Vi får väl hoppas att de producerar album nummer två lite snabbare än det tog från bandets bildande till det fösta albumet.

Med det är det väl mest bara att konstatera att det inte behövs så många ord för att förklara att Broken Times är ett riktigt trevligt och dynamiskt album som vi rekommenderar er att kika lite närmare på. Det blir tummen upp från oss och ett påpekande om att det finns många anledningar att vara hoppfull även i den polariserade tid vi befinner oss.